torsdag 30 juli 2009

Ramlar

Två nätter i rad nu har jag drömt om att jag ramlar. Ja, alltså inte faller du vet så där som man kan känna att man faller från hög höjd just när man ska somna eller i en dröm. Ingen sån där hisnande känsla alltså utan ju ramlar. Inatt tror jag att jag med ett leende reste mig upp efter att ha slagit ut en halv framtand mot en trottoarkant. Vad handlar det om.

Jag vet ju i och för sig att jag kan vara lite klumpig, eller rättare sagt lite obalanserad. För några dagar sedan snubblade jag faktiskt när jag var ute och sprang i skogen. Det uppstod inget blodvite men jag blev lite sårad när mina ungars första fråga var "såg någon dig"? Jag tycker att jag borde kunna stå på benen i sömnen åtminståne. Är du bra på att tolka drömmar? Inte jag.

Annars var det du det där med vinster i friskolor och välfärdsföretag. För mig är det en gåta att man kan jämföra utförandet med byggandet av byggnaden som tjänsten utförs i. Det är i alla fall vad replikanterna gör i dagens snabba svar till Karin Jämtin. Stå på dig Karin, du har rätt!

10 kommentarer:

rocky sa...

Jag har för mig att drömmar om att tappa tänder har någon anknytning till pengar, antingen tillskott eller förlust.
Fast när jag drömmer om det har det bara anknytning till min grava tandläkarfobi.

Jah Hollis sa...

Jag läste någonstans att det skulle innebära att man är rädd för förändring.
Kanske är man rädd att åka på en saftig tandläkarräkning.

Mikael K sa...

Kanske har det någonting med åldern att göra. Eller så saknar du argument i någon fråga - och har det på tungan. Eller kanske du satt tänderna i något och bör (inte) släppa taget.

Eva Nygren sa...

Hej alla smutsiga. När jag var på kurs nyss så berättade någon för mig om en dröm. Hon drömde om döda grisar tror jag. Hon trodde att drömmen hade att göra med en bild hon och jag hade sett på en utställning dagen innan. Kanske handlar drömmen om att du inte kan måla så väl här som du hoppats, sa jag. Hon blev rätt tagen av detta. Nästa dag kom hon och ville att jag skulle tolka föregående natts dröm ...
I varje fall: Kanske för att min far (död sedan 40 år i sommar, men ändå!) var tandläkare, kanske av andra skäl: Jag ser förlust eller skada på tand som en ängslan för förlust av något dyrbart fysiskt och knyter nog delvis an till slow här. Men också att tänder är sköra. Skörhet.

Cliff Hanger sa...

"Ramlar" är en mycket bra låt!

Här hemma blev det kraftigt blodvite när Tilda ramlade på en bänk. Hon blödde ner hela bajentröjan! Men nu mår hon bra igen.

P.S. Carin Jämtin stavar med C.

Jah Hollis sa...

CH: Ja, det är nog blod, svett och tårar som gäller för Bajenfansen nu. Och hela säsongen ut.

Alla smutsiga detaljer sa...

Tack för alla tips om drömtydning. Jag blir lite förvånad över att det blev så mycket tänder. Det var ju ramlar som var nyckelordet. Hur som helst har jag inte drömt mer i ämnet så...

Jah Hollis sa...

Det var helt enkelt lättare att hitta tolkningar om utslagna eller tappade tänder än om "ramlar".

Eva Nygren sa...

OK, då tar vi ramlar då. Kvinna på fall? Fallfrukt, framfall, rädd för att göra dig illa, rädd för att förlora KONTROLLEN!! Där har vi det (en klassiker)!

Alla smutsiga detaljer sa...

Eva, tack - så kanske det är :-)