onsdag 23 december 2009

Lägg ner SAAB

I skrivande stund hör jag att affären mellan Volvo och Geely är i hamn. Det var väl fint. Då är det lätt att förledas att tro att samma ska snart händer med SAAB. Jag tror inte det. Även om något företag köper SAAB med dess innehåll måste nog Trollhättan med omnejd förbereda sig på en ordentlig åktur när det gäller arbetstillfällen.

Om SAAB går i putten är det så klart tråkigt för många av dom som jobbar där. Det som dom flesta dock sörjer är nog snarare varumärket SAAB. Det står för ett Sverige som inte riktigt finns längre. Vi var en stormakt med två egna bilmärken. Hur många smånationer kan stoltsera med det. SAAB stod också för det sportiga och frigjorda. Vem förknippar idag en bil med sportighet? Och, är det någon som tror att man kan göra ett bilmärke som gått med förlust i tjugo år lönsamt igen?

Nej, jag tror att det är dags att tänka nytt nu. Det finns gott om folk som tyckt att regeringen ska gå in och rädda SAAB. Det tycker inte jag. Regeringen har dock ändå ett gigantiskt ansvar. När ett företag som sysselsatt en hel byggd läggs ner måste stora insatser till. Utbildning, investeringsstöd, möjligheter till lån, satsningar på välfärden i stort och mycket annat. Det tar säkert tio år att komma igen och ska inte folk falla igenom på vägen så måste regeringen vara uthålliga i sina satsningar. Mitt tips är att fotsätta fokusera på miljövänliga alternativ när det gäller energi. Ja, lägg ner SAAB så ska ni se att det löser sig.

5 kommentarer:

Eva Nygren sa...

Hej ASD. Jag håller med dig. Jag tycker inte att det är någon mening med att hålla bilindustrin undera armarna, det är en jobbsektor i svår kris, där nytänkande är nödvändigt. Satsa på att ta fram ny teknik! Men det löser sig nog svårligen för alla dessa människor som blir arbetslösa. Det är ruskigt att de, och en hel bygd, ska bli så svårt drabbade. Känner med dem även om jag tror att det är nödvändigt.

Stigfinnaren sa...

Att inte hjälpa Saab kanske är som att inte sträcka ut handen till någon som blivit mobbad? GM har misskött sig, innan det missköttes ägandet av investor. Att det ens finns ett SAAB kvar är ett under. Det borde kosta mindre att hjälpa ett företag komma igång än att börja om från början? Om det skulle vara så att staten förlorar pengar på det, må så vara. Pengar kommer det ändå att kosta på ett eller annat sätt.

Janne B sa...

Vem tusan är stigfinnaren? Det är ju namnet på en orienteringsklubb.Som orienterare sedan 48 år känns det som någon är inne och tassar i mitt revir.

Marielle det känns lite ovanligt att hålla med dig, men det gör jag.
Lägg ned SAAB. Att stötta en bilfabrik som tillverkar bilar som alltför få vill köpa,med skattebetalarnas pengar, är även i mitt tycke helt fel. För mig är inte SAAB-bilar en symbol för frihet och sportighet, snarare tungt,drögigt och omodernt.

God Jul hälsar
Janne Bojling

Alla smutsiga detaljer sa...

Eva, vi är helt överens. Stigfinnaren, nej det tror jag inte - att inte hjälpa människorna i byggden vore en katastrof men SAAB är inte lösningen.
Janne, min anonyma blogg blev nu lite mindre anonym men jag låter det vara så :-)Vi är överens om att inte rädda SAAB men är du överens om att regeringen har ett gigantiskt ansvar och att man i detta måste vara uthållig? Nej, försämra dom allmäna försäkringarna och låt folk klara sig själva, dra ner på vuxenutbildningar och minska möjligheterna till kompetensutveckling - det är snarare din regerings melodi.

Unknown sa...

det här e redigt drögigt, söprigt och förskräckligt.