torsdag 24 december 2009

God Jul till alla inperfekta

När jag var liten var julen en familjeanjelägenhet. Man samlades med dom närmsta och så körde vi runt mellan farmor och mormor och somnade tillslut uttröttade. Det var fint och varmt och vi var lyckligt lottade. När jag var liten var ALLT stängt på julen. Dom som inte hade familj och några närmsta var hänvisade till Arne Weise om dom hade tur nog att ha en TV. Med en slant över kunde man kanske unna sig en landgång med jultema från Konsum.

Idag är det annorlunda. Man kan fira alternativa jular, många öppnar sina hem för ensamma grannar och andra åker till varma länder och struntar helt i traditionerna Själv gillar jag som sagt julklapparna - mer ge än få - och jag gillar pysslet. Annars är jag faktiskt, tro det eller ej, ganska otraditionell.

Jag vet samtidigt att många vill mer än dom kan och att den där Hollywoodjulen är långt borta. Jag vet att idag försöker många, framför allt kvinnor, leva upp till många myter och mycket lull lull. Andra försöker parera och se till att alla har det så bra att dom glömmer bort sig själva. För att minska julstressen och för att påminna om att vi inte är perfekta och därför inte bör förvänta oss en "perfekt" jul. Eller rättare, vi är just så perfekta som vi kan vara. En något opassande låt men ändå, GOD JUL!

3 kommentarer:

Mikael K sa...

Den låten är val med omsorg. God jul.

Jah Hollis sa...

God fortsättning!
Som min kloka brorsdotter svarade när jag sms:ade en julhälsning och ursäktade att det inte blev något julkort i år: "Vi har heller inte skickat några julkort i år. Det blev jul ändå!"
Själv var jag hemma hos vår vän Bengavoice och hans båda barn på julafton. God mat, god dryck, trevligt sällskap, gran, Trisslotter till barnen från farbror JH (båda vann 50 kronor var), ett par spel (jag vann i TP) och en lugn och stressfri stämning. Det var min bästa julklapp det.

Alla smutsiga detaljer sa...

Micke, stulen från vår vän Sånger från den tiden det begav sig - det vill säga när han var en av oss.
Jah, låter perfekt det. Själv hade vi som vanligt en mycket modest familjejul. Inga exesser, bara trevligt.
God fortsättning själv.