torsdag 3 december 2009

Lediga lärare

I min dotters skola råder det inte alltid ordning och reda. Ett exempel är att mitt barn gick på matteundervisning i två månader men skolan hade missat att anteckna vilken grupp hon skulle gå i så hon blev oförskylt rapporterad som frånvarande. Detta innebär samtidigt att hon gått på lektioner och läraren har inte märkt att hon är där. Det är kränkande att osynliggöra ett barn på ett sådant vis.

Varannan vecka får jag en rapport om mitt barns frånvaro. (Matten har inte varit rapporterad där). På denna rapport kan jag läsa om mitt barn skolkat eller slarvat eller inte varit ombytt på idrotten eller glömt pennan eller kommit försent. Det är väl bra. Vad som däremot inte framgår är huruvida läraren varit frånvarande eller ersatts med vikarie. Det är mindre bra.

Jag har nämligen räknat ut att mitt barn, som varit sjuk en del denna höst, har missat mer undervisning på grund av frånvarande lärare än på grund av egen frånvaro. Detta till trots är det barnets frånvaro man fokuserar på. Är inte det lite märkligt. Frågan är, är skolan till för barnen eller barnen för skolan?

4 kommentarer:

Mikael K sa...

Javisst, och förbannad blir jag över solskensartikeln i dagens DN.

Bengavoice sa...

Väldigt intressant uträkning av var undervisningen läcker ut. Visst är det ett rättmätigt krav att skolan även redovisar vilka lektioner som ställts in på grund av lärarens frånvaro.
Skolan, Alla, är nog framför allt till för skolan. Dessvärre ett vanligt problem hos inåtvända offentliga verksamheter.

Eva Nygren sa...

Hej Alla. Som du förstår kommer ett lärarperspektiv här. Att det inte sätts in vikarier beror på att skolledningarna försöka SPARA - det där du vet som kommunerna är tvingade att göra. Vadå, snacka om bra skola när det inte finns tillräckligt med pengar? Men jag håller med dig, om man får rapport om sitt barns frånvaro så bör också lärarens rapporteras. I övrigt så försvarar jag skolan i stort. Jag håller inte med dig Bengavoice. Se in i verksamheten. Det finns många som jobbar med skolan för att de gillar ungdomar. Så känns det inifrån.

Alla smutsiga detaljer sa...

BV - ofta känns det så i alla fall.

Eva, självklart ska en lärare kunna vara borta och då ska det kallas in vikarie för barnen/ungdomarna har rätt till undervisning. Det är inte lärarnas ansvar utan en policy-fråga. Jag tycker att det är en markering till barnen också, att dom faktiskt har rätt till kunskap.

Det är intressant att det ofta är samma människor som vill sänka skatten som kräver fler lärare och bättre skola, hm - dom kanske borde plugga matte?

Jag vet att det finns massor av lärare som gör ett fantastiskt jobb men förutsättningarna måste ju också finnas. Det går heller inte att sticka under stol med att många lärare faktiskt borde fundera över sitt yrkesval. Det är också som det brukar vara, dom som verkligen gör ett bra jobb syns inte för alla dom korkskallar som står ivägen.