lördag 12 december 2009

Vad gör du idag?

Borde gått ut i solen men det blev inte av eftersom köket kallade. Har bakat en stor omgång knäckebröd som just nu står och eftertorkar i ugnen. Samtidigt har jag två olika mjuka bröd på jäsning. Dinkel/vete med oliver och ost och lantbröd med tomat/örter. Så ska jag testa att koka ketchup. Det är väl en skojig grej. Måste utveckla mig lite och inte bara koka karameller.

Ska gå på 40-årskalas i kväll, därav allt brödbak. Bröden ska bli både present och förtäring. Det finns något väldigt tillfredsställande med att ge bort sådant man gjort själv. Att veta att man bara har justa ingredienser och bra grejer. I ketchupen ska jag ha hemodlad chili och hemodlad basilika, fina grejer. Alla delar av brödet är ekologiskt utom jästen. Jag har aldrig sett ekologisk jäst, undrar varför?


3 kommentarer:

Mikael K sa...

Med pumpafrön?

Alla smutsiga detaljer sa...

Ketchup med pumpafrön? Nej - knappast.

Johansson sa...

Gör egen vildjäst på ekologiska aprikoser så är saken biff. Lått som en plätt dessutom...