söndag 13 december 2009

Heja röd-gröna

Klart det känns hyfsat att vakna till nyheten att röd-gröna nu har 52 % i opinionen mot borgarnas dryga 40. Inte blir det sämre av att Kd de facto verkar vara på väg ut. Kanske kan verka lite elakt men jag anser verkligen inte att Kd är ett parti som bör sitta i riksdagen eftersom man inte tror på alla människors lika värde.

Men när jag tittat lite på siffrorna kommer det så klart en lite bitter eftersmak. Jag har fortfarande hoppet kvar att Sd inte kommer in, det ska fortfarande en del till. Den bittra smaken kommer också så klart av att mitt parti sackar efter. Med dagens undersökning riskerar vi att få mer högerpolitik fast jag är övertygad om att det är motsatsen vi både behöver och längtar efter.

Kanske är det dags att börja fundera över taktik nu. Tiden går och börjar bli knapp. När jag läser underökningar där människor får tala om sina hjärtefrågor och prioriteringar så står det ju vänstern i den osynliga undertexten. Men detta till trots så går det utför. Det kan ju bero på att vi helt enkelt inte kan paketera och slå in i en förpackning som lockar. Jag vill inte se en tom presskonferens till. Jag vill se action!

1 kommentar:

Calle Fridén sa...

Men det verkar bara vara vi på vänsterkanten som inser att SD numera drar till sig besvikna alliansväljare. Det vill vare sig moderater eller folkpartister tala om - de vill fortfarande gärna få det att låta som om det är besvikna sossar och nazister som väljer främlingsfientligheten