tisdag 22 december 2009

Vit jul?

Det dricks en hel del i juletid, alkohol alltså. Jag har inget emot att folk tar en öl, en snaps eller för den delen några glas vin eller glögg. Det ska erkännas att jag själv gör det och dessutom har jag slagit in en eller annan kluckande klapp och lagt under granen.

Det är okej. I min närmaste familj dricks det väldigt måttligt och jag vet att ingen har problem att hantera sitt drickande. I den utvidgade familjen och bland vänner och bekanta är det annorlunda. Där finns en eller annan som dricker för mycket och där finns flera som faktiskt beslutat sig för att helt torrlägga på den fronten, av nöd tvunget.

Vuxna som dricker för mycket är tungt för ungar som borde fått uppleva en härlig julledighet. Det kan finnas många skäl till varför ungar inte tindrar. Det kan vara ekonomi, oro för olika saker eller för den delen tonårshormoner men vi kan ju hjälpas åt att bespara ungar stressen det innebär att ha föräldrar som tittar för djupt i glasen om vi kan. Folk som dessutom sätter sig bakom ratten när dom druckit - det kan jag bara inte fördra. Spela med ditt eget liv men inte med mitt eller andras!

Så, för alla som vill ha ett alkoholfritt alternativ här kommer ett recept på alkoholfri "glögg" som jag blev bjuden på för ett tag sedan:

Tag en liter starkt rooibos-te, en liter äppeljos, en kanelstång, två kryddnejlikor och en halv stjärnanis. Koka allt i sex minuter. Servera varmt. Himla gott och garanterat okej om du behöver ta bilen senare.

1 kommentar:

Jerk sa...

I min familj..eller ja, mellan mig, min dotter och hennes mor så löste vi det så att dotra kommer först den 27:e..så får jag ta mig en riktig bläcka på juldagen och slipper känna mig sopig för att jag är bakfull på annandagen, sen firar vi två nyår ihop..så nästa år blir det tvärtom :)