tisdag 15 december 2009

Min "miljöbil" och jag

När jag åkte hem med tunnelbanan igår fastnade min blick på en reklamskylt. "Hyr en julbil för 2500 kronor" löd det lockande budskapet. Funderade på min miljöbil som står hemma i garaget med ny vattenpump, nytt oljefilter och så klart ny olja - allt fixat till det facial priset 4000 kronor. Däcken är professionellt bytta också. Garageplatsen kostar för övrigt 450 kronor i månaden.

Anledningen till att jag kallar den miljöbil är att den mest står stilla. Sedan jag köpte den för typ fem år sedan har den inte rullat jättemånga mil, typ 500 om året vilket är väldigt lite. Egentligen finns det inga miljöbilar eftersom bara tillverkningen kostar typ 30 fat olja men det är i alla fall mer miljövänligt att ha en stillastående bensindriven bil än en gasbil som rullar.

Hur som helst, nu har jag alltså börjat fundera på allvar om jag ska sälja bilen. Det är bekvämt men ack så onödigt med bil. Jag skulle spara många tusenlappar på att inte ha den. Min dotter ska ta körkort det kommande året och jag har använt det som argument för att det vore bra med bil men jag inser att jag kan köpa många lektioner åt henne för pengarna istället.

Hm, det tål att funderas på.

2 kommentarer:

Jeanette sa...

Fast om du har kvar bilen så kan du ju övningsköra med henne. Då behöver hon ju inte ta så många lektioner, kanske räcker med teorin på körskolan.

Linda sa...

Kanske läge att testa bilpool? Stockholm carsharing eller sunfleet finns lite varstans. Fast sunfleet finns även i massa andra städer dit det även går tåg.