onsdag 11 augusti 2010

Var tar pengarna vägen?

Åkte taxi hem från söder en sen natt för ett tag sedan. Hade varit ute på bus och var lite glad. Som vanligt började jag prata med taxichaffisen och som vanligt gled samtalet ganska snabbt in på politik. Chaffisen sa att han hade röstat rött hela sitt liv men i år funderade han på om han inte skulle rösta höger. Jag undrade så klart varför och han svarade att det i så fall beror på Borg och att man klarat ekonomin så bra.

Ytterligare en som gått på bluffen alltså. Jag förklarade för honom det som jag skrivit här tidigare att det så klart kommer in pengar när man säljer av egendom men när den är såld så står kejsaren naken. Oj sa han, det hade jag ingen aning om men om ni berättar den historien så blir ju saken helt annorlunda. Då kan jag ju fortsätta rösta rött.

Ja, det är ju så här. Vi har samma budget, samma plånbok och samma förutsättningar oavsett vilken regering som sitter. Sedan kan vi välja att fördela olika. Vi kan också välja att äga en del gemensamt för att det ska bli bättre för alla - inte bara ekonomiskt utan även socialt. I det långa loppet lär det heller inte vara så smart att sälja ut vinsgivande företag. Jag väljer rödgrönt om 39 dagar. Eller nej föresten, jag väljer rött!

Inga kommentarer: