måndag 29 mars 2010

Nya tider

Som du vet gillar ju jag högläsning men eftersom jag nu inte har någon som läser för mig får jag nöja mig med lyssnarböcker. Eller, nöja mig med - det är ganska trivsamt faktiskt. Det finns massor att lyssna till och många duktiga uppläsare vilket är viktigt.

För närvarande lyssnar jag dock på en bok som läses av en riktigt dålig uppläsare. Det är synd för historien är lite spännande vilket gör att jag måste lyssna vidare. Boken heter Tax Free och handlar om gränslös arbetsmarknad. Åkerier som köps upp, konkurrens med billig arbetskraft som utnyttjas, kamp mot fackföreningar och så vidare.

När jag går igenom listan av böcker i min spelare så upptäcker jag flera nya böcker på samma tema. Elena och Europa ligger på lyssnarlistan. Det är en ny tid med ett husvagnsproletariat av låglönearbetare som kuskar runt i det nya fria Europa. Antar att de som lever normadliv utan sina familjer inte tänker slåss för utvidgad föräldraförsäkring utan att de fortsätter vara glad om dom får träffa sina barn till jul.

Inga kommentarer: