torsdag 12 april 2012

Visst gör det ont när knoppar brister

Tror jag sagt ett och annat ord om det här förut. Tjatet, gnället, oron och maktlösheten när dom slår sig fria ungarna. De spända käkarna när man håller emot och frustrationen över otacksamheten när dom säger emot. Att dom inte bara kan fatta att man vill väl!!!

Nej, dom gör ju inte det. Dom slår sig fria och biter och river och gör allt för att stå på egna ben. Ju mer du försöker ju mer kämpar dom emot. Det är deras jobb liksom ditt är att vara orolig för varje steg dom tar så navelsträngen nästan brister.

Men plötsligt händer det. Dom tittar en in i ögonen och säger, "mamma - jag fattar att du var orolig och att jag kunde gjort det annorlunda". Eller, ännu hellre - "mamma, min kompis behöver råd och jag vet att du är bra på sånt här...". Då försvinner alla dom där sömnlösa nätterna, all den där oron. Då smälter hjärtat och väller över av stolthet och kärlek.

Snart är jag klar med att vara mamma till tonåringar. Snart är det över och inte för att jag saknar det men det var en lärorik tid. Till dig som har det framför dig, kom ihåg det här:

Inga kommentarer: