torsdag 1 maj 2014

Till er föräldrar som tröstar barn idag

I morse, eller i natt beroende på vems klocka som får råda, vaknade jag av ett jävla liv. Min första tanke var att det pågick ett slagsmål. Min andra att det var ett inbrott eller en våldtäkt eller misshandel eller.. Jag gick i alla fall upp för att titta ut genom fönstret.

Ser en kvinna med paraply lugnt och sansat promenera och hinner tänka att jag måste ha drömt. Då dyker orsaken till oväsendet upp.

"Fuck you"
"Fuck you"
"Fuck you"

Det ekar mellan husen och det är tyst i övrigt. Källan till oväsendet är en liten späd flicka med en väldigt stor röst. Hon lommar efter kvinnan som troligtvis är hennes mamma. Mamman går med lagom raska steg. Vill hem, vill sova, vill sluta vara orolig. Är glad för att dottern är med, är lättad men ändå mal det i magen.

Jag känner igen känslan. Att vilja väl, att göra fel. Att vara hatad och föraktad av den där tonåringen som nyss var en liten unge som nöjde sig med att tjata sig till en sockervadd till vid brasan. Den där ungen som kröp upp i soffan men med stigande ålder gled en liten bit ifrån för varje tv-program som var så roligt att se tillsammans bara för en vecka sedan.

Alla nätter när det ska letas, jagas och tjatas. Avstängda telefoner och hot och hat.

Till er mammor och pappor som har dessa nätter framför er vill jag ge några råd. Förmätet? Nej, jag har kämpat mig till denna erfarenhet.

Kom alltid ihåg att det enda som är värre än att vara tonårsförälder är att vara tonåring. Hjälp din unge upp när hen ramlat, tänk på det som när hen lärde sig cykla - det tar tid men till slut rullar det. Hatorden är inte riktade mot dig, ge inte tillbaka med samma mynt men acceptera inte vad som helst. Fortsätt leta, kräva och vänta - men kväv inte med din oro. Din unge kan nog mer än du tror och försök minnas din egen tonårstid.

Köp aldrig ut alkohol, vad ungen än säger.

Och till slut - vårda de där ögonblicken av närhet, när de än dyker upp. De kommer hjälpa dig när det blåser som mest. Kom ihåg,  det vänder. Jag lovar.

Inga kommentarer: