söndag 11 maj 2014

Pudlar och oförlåtliga saker

Igår såg jag som så många andra på melodifestivalen. Hade trött hemmakväll i soffan och min vana trogen kollade jag på TV, en serie på datorn och twitter samtidigt. Lyssnade sanningen att säga inte så mycket på låtarna, väntade mest på omröstningen. Så var det plötsligt något som fångade min uppmärksamhet på twitter. Det var en känd fotbollsspelare som vräkte ur sig en hemskt rasistisk och stigmatiserande sak om rumänska romer i samband med den rumänska låten, så där som annars bara en öppen och aktiv sverigedemokrat kommer undan med.

Det tog inte så många minuter så bad han om ursäkt. "Förlåt, förlåt - det var inte meningen". Jag funderade en stund och så bestämde jag mig för att, nej jag förlåter faktiskt inte. Om det nu inte var meningen, varför i hela friden skrev han dessa 140 tecken? Det kommer inte från ingenstans och det visade sig finnas spår av liknande "misstag" genom historien. Det var fler som uttryckte liknande rasistiska saker, de flesta just aktiva sverigedemokrater högt upp i hierarkin men de ber så klart inte om ursäkt.

Så läste jag Alexander Schulmans krönika i Aftonbladet. Den handlar om att vi lever i en både moralistisk och på andra sätt obehaglig tid vilken präglas av oförsonlighet. Det är sant. Vi ska ofta vara felfria och i princip inte mänskliga för att klara oss i bruset. Ordet oförlåtligt används inte sällan och det är obehagligt. Det är riktigt. Det skapar ett samhälle som är kallt och troligtvis väldigt fegt. Åsikter och handlingar måste stötas och blötas och utföras för att samhället ska komma framåt. Det är jag säker på.

Men, man innebär inte att man får inte säga vad som helst om man inte menar det. Jag kan inte komma ifrån det. Man kan absolut göra fel och på olika sätt rent av göra bort sig men om man uttrycker sig rasistiskt får man ta smällen. Det räcker inte med en pudel, det räcker inte med en avbön. "Oj hoppsan det gick lite för fort, jag borde inte ha sänt iväg den där tweeden". Jag rådbråkar mig själv, min moralism och mitt inre samvete. Ska vi ha ett öppet och tolerant samhälle så måste vi alla ta ansvar, både för vad vi säger - och för vad vi förlåter.

Inga kommentarer: