fredag 9 maj 2014

Jag gör om och rätt

Idag testade jag något nytt. Jag ska inte påstå att jag är nöjd med resultatet så jag tar det får början. Som typ en chans att reparera. Det började med att jag på twitter länkade till en artikel om mörkerkrafter som vill stoppa kvinnors rätt till abort och varför det är viktigt att rösta i EUP-valet. Du kan läsa artikeln här. Som en parantes vill jag påpeka att det är så klart viktigt av fler skäl än att hindra kvinnohat att rösta men det får vi ta en annan gång.

Nåja, med vändande tweet fick jag svar från abortmotståndare. Först från en person som var lite upprörd för att han tyckte att aborttalen var så höga i Sverige. När vi pratat en stund om att det faktiskt är de oönskade graviditeterna som ska förebyggas så blev vi överens. Då är twitter bra. När man kan ha ett samtal med en meningsmotståndare, lyssna och lära och ibland övertyga.

Men, så är det inte alltid. En person tyckte det var lämpligt att skicka en bild på ett aborterat foster med undertexten
 1) "vi måste stoppa folkmordet". 
Det var då jag gjorde något som jag aldrig brukar göra. Istället för att ta snacket anmälde jag tweeten. 

Av bara farten anmälde jag också den efterföljande tweeten som tyckte att
 2) "samhället skulle varit bättre om du var en del av abortstatistiken". 
(Antar att det betyder att personen i fråga hade velat att min mamma hade haft tillgång till fri abort)?

När det var gjort ångrade jag mig genast. Vad vann jag med dessa anmälningar? Får skylla på att jag jobbat hårt de senaste dagarna och var trött. Det gick för fort men självklart borde jag istället valt mina ord. Enkelt på 140 tecken på twitter. Här är de svar jag borde valt istället:

1) "Du menar de 47 000 kvinnor som dör av osäkra och illegala aborter varje år"?

2) "Jag önskar att alla barn som föds är välkomna och i bästa fall efterlängtade".

Det var fel av mig att anmäla. Jag borde använt andra metoder. Men nu är det gjort, och det känns lite bättre.

Inga kommentarer: