fredag 2 maj 2014

Heja alla som igår begick civil olydnad

Såg på nyheterna att flera personer är misstänkta för brott efter gårdagens manifestation för att stoppa nazister från att marschera på Jönköpings gator. De är misstänkta för ordningsstörande brott så som ohörsamhet mot ordningsmakt. Det upprör. Hur i hela fridens namn kan det vara ett brott att hindra nazister från att marschera? En mänsklig fråga i och för sig.

Tja, lagen är ju blind som vi vet. Ett brott är ett brott är ett brott.

Och civil olydnad är civil olydnad och det är fantastiskt.

Definitionen av civil olydnad innebär att du ska vara beredd att offra något för det du tror på. Medvetenheten om att det du gör är moraliskt rätt innebär att det får kosta lite - av dig personligen. Civil olydnad förutsätter att den som utför handlingen är beredd att ta konsekvenserna. Civil olydnad är en fredlig handling, en ickevåldsaktion för att få till stånd en förändring.

Igår bröt alltså en massa människor mot polisens order mot att upplösa sittmanifestationen och låta nazisterna utföra sin skamliga marsch och enligt bilderna valde samma människor då dessutom att lägga sig ner. Utan våld.

Jag älskar er som stod upp, satt, låg ner och på olika sätt tog fredlig ställning för ett samhälle där alla får plats. Jag älskar att ni var modiga och starka och att ni inte lät er hindras. Jag älskar att ni tog armkrok med er okände granne i ledet för något ni tror på. Jag älskar att kyrkan lät sina klockor ringa för att varna för fara. Jag tror det var något bra som hände igår. Jag tror att det är något bra på gång.

Inga kommentarer: