onsdag 1 februari 2012

Konservativ skolpolitik

I en skola utanför Stockholm har man bestämt sig för att jobba med datorer och så kallade surfplattor från första året. Man gör det för att man vill bygga upp barnens självförtroende och känsla för texter. Pedagogiken är genomtänkt och lärarna verkar väldigt entusiastiska. Självklart utgår jag från att barnen har tillgång till såväl papper som penna och böcker i skolan också även om själva skrivinlärningen sker via tangentbord och skärm.

Men nej! Se innovation och ny teknik ska vi inte ha. Antingen handlar det om att ungarna "sitter framför skärmen för länge" eller så är det den otroligt skolkonservative Björklund som rycker ut. När jag var liten läste jag oerhört mycket. Då fick jag höra att jag måste slita mig från böckerna och göra något annat. "sitt inte och häng framför böckerna jämt".  Nu är det skärmen och jag kan säga att det känns så otroligt mycket mer kreativt än att "bara" läsa.

Björklund vill uppenbarligen ha en gammeldags skola. Tillbaka till katederundervisning och gamla metoder. Det är inte konstigt att den svenska skolan halkar efter som de borgerliga hanterar skolpolitiken. Skolor på religiös grund går bra. Gigantiska vinstuttag går bra men inte ny pedagogik.

Dags för en ny utbildningspolitik tycker jag, dags för en ny utbildningsminister!

Inga kommentarer: