måndag 3 maj 2010

Huliganer

Igår var det fotbollsderby i Mordor. AIK och Djurgården möttes i en ädel kamp om tre poäng. Eftersom jag är Bajare var jag inte där men vad jag förstått så var det en ganska trist tillställning. Jag tänker då inte på de gulsvarta som fick gå hem med huvudet sänkt utan på fotbollskvalitet.

Nåja, då är det väl så att det går upp och ner med fotbollen. Derbyt var förlagt till lunchtid för att undvika bråk och fylleri. Smart kan man tänka men det innebar för oss som bor i närheten att hela eftermiddagen och hela kvällen gav utrymme för att dränka sorgerna eller fira segern. Polisen hade nog en längre dag än när derbyt, som normalt, ligger på kvällen. Att det luktade hästbajs hela vägen till stan idag är en annan sak.

Idag ska jag på konferens och lyssna på hur man gör i dom länder som faktiskt lyckats stävja våldet. Det ska bli spännande. Seminariet är dock förlagt till just Mordor, det blir lite läskigt! Kan vi nå någonstans i fråga om att gynna läktarkulturen och stävja våldet så är jag ändå glad.

Inga kommentarer: