måndag 15 december 2008

Något är ruttet i rättstaten Sverige

Igår visades programmet som ska bevisa att Thomas Quick är oskyldig till dom mord som lagts honom till last. Jag såg själv inte programmet men ska försöka göra det i eftermiddag om jag hinner. Däremot har jag lyssnat på Hannes Råstam och hans nästan sorgsna bild av vad som hänt.

Man undrar ju! Detta är, av naturliga orsaker, ett av sveriges aboslut mest kända rättsfall. Massor av resurser har lagt ner på att utreda och lagföra. Överåklagare Christer van der Kwast har berett ärendet och kritiken är inte nådig.

Det är inte första gången van der Kwast är i blåsväder. Inte nog med att många länge varit övertygade om att Quick inte varit den skyldige när det gäller de aktuella ärendena, van der Kwast har ifrågasatts i många andra ärenden också. Minns du ärendet när van der Kwast beslutade om husrannsakan hos TV4 på grund av en krognota på några hundra? Alltså, en husrannsakan hos en medieredaktion är en allvarlig sak. Om det är sant att Quick är oskyldig kommer nog fler saker att flyta upp till ytan. I så fall är något verkligen ruttet i rättsstaten Sverige.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Skandalen är redan blottlagd. Här har människor dömts den ena efter den andre, inte på hårda fakta, utan på grundval av spekulativt psykologiskt mischmasch och charlataneri. Det är så eländigt så man finner inte ord för det. Vad kan man ha för förtroende för rättsväsendet efter det här? Juristkåren, som naturligtvis dömer sig själv, lär nog helst rädda sitt eget fega skinn på bekostnad av allt vad juridik värt namnet heter.

*skakar bedrövad på huvudet*

- Peter Ingestad, Solna

Alla smutsiga detaljer sa...

Hm, som jurist värjer jag mig lite för de svepande beskrivningarna av min kår men visst - det finns plats för en viss uppstramning :-/