fredag 12 december 2008

5:23

3:42 är okej, 4:12 också. Ja, jag kan faktiskt sträcka mig så långt som till att säga att 5:58 funkar även om det inte är helt optimalt.

5:23 däremot - är INTE okej.

Att vakna mitt i natten är en vana för mig. Det är nästan så att det skulle kännas väldigt märkligt om jag sov en hel natt utan avbrott. Det brukar ta en halv till en timma att somna om och därför är 5:23 den sämsta tiden att vakna. Jag är absolut inte utsövd men om jag somnar om efter så där 30 minuter så ska jag upp om en halvtimma och då när klockan ringer är jag antagligen längst nere på botten.

Jag behöver en natt eller två utan 5:23!

6 kommentarer:

Jah Hollis sa...

Jag känner igen dilemmat. Jag kan vara vråltrött och somna direkt när jag lägger mig. Och så vaknar jag efter tre timmar och kan inte sova.
Sedan efter diverse vridande och läsande slocknar jag igen och sover till tolv. Och så är den förmiddagen förstörd (på något vis). Det är värdelöst att sova i två halvlekar.

Anonym sa...

Själv tycker jag att det är nästan lite pinsamt att inte kunna sova, jag har alltid sett det som ett ålderstecken. Hela veckan har varit katastrof, efter hemkomst från resa österut blir jag helt fel jetlaggad. Vaknar 4 och är pigg. Lagt mig sent, typ halv tolv för att då borde man vara så trött att det blir mer sömn. Icke.
1:sömnsvårigheter av mer allmän karaktär (åldern?).
2:jetlaggad
3:FULL-jävla-MÅNE
Igår kväll somnade jag sittande i soffan, utan att luta mig mot ryggstödet.....Fast nu känns det bättre när man vet att flera, är som jag.

Eva Nygren sa...

Jag håller med. Trösterikt att andra plågas av sömnproblem. Kanske kunde man bilda en klubb "De tröttsamma".

Alla smutsiga detaljer sa...

Jah, jag kan inte sova till tolv, det skulle jag aldrig kunna. Luther jagar upp mig om morgonen även om jag inte kommit i säng förrän sent. Jag väljer att ignorera Stentorps hänvisningar till att sömnlösheten skulle grunda sig i ålder, jag har varit sömnlös sedan barnsben.
Eva, det låter som en kanonidé, funderar redan på stadgar - typ väck inte den medlem som lyckas somna....

Anonym sa...

Ignorera på, jag vet, inte varit sömnlös sen barnsben....
Fast det där med ålden, det gäller mig. Andra har egna orsaker.

Jah Hollis sa...

Jag jobbar alltid till halv ett på natten och är hemma en knapp timme senare. Det är normalt för mig att sova till ungefär tiotiden på förmiddagen. Men om jag vaknar jättetidigt och somnar om efter ett par timmar förskjuts alltihop till framåt tolv. Men inte ens om Luther återkom livs levande skulle han kunna jaga upp mig förrän jag sovit ungefär sju timmar. Fast det vore skönt att få sova de timmarna oavbrutet. Och det händer faktiskt i sällsynta fall.