torsdag 11 december 2008

Motsräviga tomtar

Jaha, så var det då dags igen. Det ska tydligen bli ett litet paket till idag. I USA är man på väg att rösta igenom ett räddningspaket för bilindustrin. Den svenska regeringen hänvisar istället för paket till sin SUPERBUDGET! Trots det har Olofsson och Borg kallat till presskonferens idag och ryktena säger att det handlar om ett bilpaket. Det har varit trögt för regeringen och varje insats har föregåtts av protester. Tillslut viker man sig ändå.

Jag är inte helt säker på att jag vill ha ett bilindustripaket. Det finns ett stråk av nostalgi över hela grejen. "Klart vi ska ha svenska bilar"! Nja, jag vet inte om det känns så viktigt. Jag är för massor av jobbpaket. Jag är för att vi räddar hem kompetensen och att vi ställer om industrin och forskningen och är det detta dagens paket handlar om så är jag med på släpkärran. Men, om det handlar om att bevara status q så vete sjutton.

Tydligen anser regeringen i form av Borg att företagen som faktiskt kammat hem massor av vinster måste ta sitt ansvar och ge ordentliga avgångsvederlag. Jag håller med. Det är vänsterpolitik och jag är ju vänster. Sedan kan samhället se till att det finns utbildningar, vi kan investera i nya jobb (och gamla inom välfärden). Det är väl spenderade pengar.

Jag hoppas att regeringen vaknar till snart och inser att om kommuner och landsting inte får tillskott kör man oss längst ner i lågkonjunkturen. Jag hoppas att regeringen inser att nu höjs kostnaden för a-kassan igen vilket gör att ännu fler hamnar utanför. Jag önskar att det blir en ordentlig satsning på bygg- och infrastruktursektorerna. Om inget händer är det dags att köpa en väckarklocka till regeringen i julklapp, men för all del - köp en svensk.

Uppdatering:
Det blev ett statligt aktiebolag och 28 miljarder kronor, TJUGOÅTTA MILJARDER KRONOR!

Inga kommentarer: