lördag 20 december 2008

Det svåraste jag vet

Jag har en tuff tid framför mig. Jag ska göra något som är bland det svåraste jag vet. Jag ska varva ner. Jag har 18 dagar ledigt och just nu försöker jag få ur huvudet vad jag måste göra när jag kommer tillbaka till jobbet.

Nå, hur ska jag då gå till väga? Hm, jo idag ska jag städa och tvätta lite. Sen ska jag a en sväng till stan och gå på bondens marknad. Tänkte se om jag kan hitta några roliga saker att fixa med, några sista-minuten klappar. Just det, jag har ju hela bilen full med saker som tillhör ungarnas idrottsklubb, dom måste ner i förrådet Sen ska jag baka knäckebröd och skräddkakor och så ska jag fixa godiset som jag påbörjade igår, doppa kolorna i choklad och så lade jag russin i rom som jag ska göra något av. Kanske kommer några kompisar över och pysslar lite över ett glas vin.

På måndag åker vi till Blekinge det ska bli skönt.

På jullovet ska jag läsa om Mästaren och Margarita. Jag ska läsa Ur vulkanens mun och en hel packe andra böcker och vem vet, jag kanske stickar en tröja - det var länge sedan.

På nyårsafton ska jag ha lite partaj.

18 dagar ledigt. Jag tror jag sitter kvar här i fåtöljen en stund.

7 kommentarer:

Sånger från nedre botten sa...

Sitt du en stund, det är dig väl unt.

Anonym sa...

Min mormors chokladkola

3 dl grädde
3 dl socker
1 dl sirap
2 msk kakao
1 tsk ättikssprit
1 msk smör
(och om man vill 15-20 hackade sötmandlar, fast det brukar inte vi vilja ha)


Vik smörpapper eller aluminiumfolie till en 20x20 cm stor låda. Pensla med lite fett.

Blanda ihop socker och kakao för sig.

Häll i grädde, sirap och socker/kakao i en bra gryta och låt det puttra i 30 minuter eller så lång tid det nu tar innan den är klar. Det tar ju alltid jättemycket längre tid.

Häll i ättiksspriten när det börjar bli klart.

Och sist runda av med smöret.

Häll kolasmeten i lådan som du gjorde och låt svalna.

Skär sedan i fina rutor och fixa till med smötpapper.

Ät upp.

God jul och gott nytt år från mig.

/F

Jah Hollis sa...

18 dagar. Grattis!
Jag har lyckats få ihop åtta lediga dagar kring nyårshelgen och tycker det känns lyxigt. Jobbet är det sista jag ska tänka på då.
Ha en god jul nere i Blekinge!
Eller uppe i Blekinge, kanske jag skulle säga ur mitt perspektiv.

Alla smutsiga detaljer sa...

Sfnb, tack - jag ska försöka även om det är liiite svårt.
F, otroligt tack.
Jah, uppe, nere - hur som helst hemma.

Anonym sa...

Jo, man sitta ner, stressen lägger sig så småningom. Partaj brukar lösa det mesta.
Jul i Blekinge, kanske vi ses.

Mikael K sa...

Just det, sitt ner. Andas in och ut. Och träna på att ge order.

Eva Nygren sa...

Hej, det låter som att du behöver ha semester! Mycket att göra låter det som, trots allt. Gör bara det som är kul, är mitt tips för en bra semester. Speciellt så här års när det är så mörkt. Vi måste vara riktigt självsnälla så här års. Ha det bra, Blekinge är fint!