lördag 13 december 2008

Meningen med allt

Julklappar är kul. Julklappar med mening är ännu roligare. Förra året ansträngde jag mig otroligt mycket för att de julklappar som jag köpte skulle bära något mer än det uppenbara. Jag köpte Pilgrims halsband där hela förtjänsten gick till Läkare utan gränser. Jag var på rättvis julmarknad och köpte kravmärkt och rättvisemärkt choklad (det var före jag upptäckte hur roligt det är att göra egen choklad). Jag handlade kläder där en del av vinsten gick till minröjning.

I år är det mycket reklam som hänger ihop med välgörenhet inför jul. Handla till förmån för hemlösa eller köp en brosch och vinsten går till röda korset. Annan reklam tar olika typer av politisk ställning. Att stödja företag som tar politisk ställning är väl ett annat sätt att bidra på något sätt. Även om jag inte är mycket för kyrkliga äktenskap så tycker jag att så länge dom finns ska dom vara för alla.

Därför köper jag Björn Borg-kallingar i julklapp, gör det du med. Utan att skämmas låter jag min blog bära vidare ett reklambudskap. (Samtidigt undrar jag vilka länder reklamen visas i, förutom Sverige).

4 kommentarer:

Anonym sa...

Nej, nej, nej...

Välgörenhet är orättvist.

Sluta ge pengar!

Eva Nygren sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Eva Nygren sa...

Blogger Eva Nygren sa...

Hej Alla smutsiga! Det är något som jag funderar mycket över som du berör i din post. Själv kan jag känna att det kan bli en ursäkt att handla med bättre samvete när man ser att en del av vinsten eller hela vinster går till ett gott ändamål. Ett gott ändamål kan ju också vara att varan är schysst producerad med en rimlig utdelning till alla i de led som ingår? Att ingen har exploaterats eller ekologiskt, andra hänsyn har tagits? Och vad gäller Björn Borg och hans reklam: Jag tycker att det är en rätt långsökt koppling mellan homoäktenskap och kalsonger. Visserligen har män kalsonger, homo som hetero. Men handlar det här inte bara om att sko sig på den trend som nu finns i samhället där vi tar ställning för eller emot andra typer av sexualitet än den heterosexuella och där de som inte gillar icke-heterosex är mossiga och konservativa - och då förmodligen då också deras kalsonger eller modesmak? Jag kan inte låta bli att tycka att de som använder sig av denna typ av argumetation i sin reklam exploaterar en viktig fråga. I övrigt tyckte jag att filmen, som film var väldigt fiffig och bra.

Alla smutsiga detaljer sa...

Eva, fair traid är väl egentligen det bästa sättet att bidra till en bättre värld. När det gäller BB så tror inte jag att det handlar om en koppling mellan kallingar och homosar utan det är helt enkelt ett politskt budskap. BB tar en risk eftersom alla faktiskt inte gillar budskapet. Jag tycker det är modigt och jag som alltid gråter på bröllop även om jag inte är fötjust i äktenskapet som instiution tycker att budskapet är bra och prmierar därför företaget.