lördag 27 december 2008

Christmas overload

Som vanligt får jag en riktig hemlängtan efter några dagar på landet. Denna gång har det varit en ovanligt lång sejour och det börjar märkas. Visserligen har vi fyllt dagarna med spel och lyssnarböcker och promenader men hemma är ändå hemma. I morgon bär det av och det känns mer än okej.

Efter några dagar i julens famn är det dags att börja fundera på nyårsmenyn. En grovplanering har vi ju gjort men det finns gott om utrymme fortfarande. Vi som firar är ett gäng mellanålders som gillar att ses och snacka strunt och laga mat och dricka och snacka strunt och dricka lite mer. Med något varierande persongalleri är det en tradition nu sedan ganska många år. Det brukar sluta med sällskapsspel och många glada skratt. I år blir det tydligen singstar och säkert ännu flera skratt.

Funderar på om vi inte ska bryta bubbelmönstret och servera husmanssnittar med en riktigt god öl som försnacks iår. Vi äter sent eftersom någon i gänget jobbar kväll så det kanske blir en bra start. Ungarna vill ha något köttigt, inte någon tramsig fisk. Själv avstår jag ju både rött och vitt (kött alltså), så det får väl bli lite blandat kanske. Vi snackade om meze men det kanske inte faller alla på läppen. Nå, än finns det tid.

Nu ska jag ta en promenad och begrunda kommande nyårslöften, för sådana ska jag ha! Och du, har du lust att komma och fira med oss så finns det alltid plats för fler i vår lilla samling.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Mellanålder var ett riktigt bra uttryck och benämning på oss som vill förbli "i obestämbar" ålder. Ska genast ändra på min presentation.
Kör försiktigt.

Eva Nygren sa...

Jag tycker också att mellanålder är ett bra ord. Man är inte här och inte där, utan någonstans emellan!? Jag tror jag är där - hänger liksom och gungar ...

Mikael K sa...

Trevlig hemresa.

Öl till entrén låter rätt.

Alla smutsiga detaljer sa...

Mellanåldern har kommit till eftersom ungdomen verkar vilja bita sig fast och medelåldern smita iväg upp i åren. Då behövs något där emellan för oss som inser att vi inte tillhör vare sig eller....
Slow, bra att du tycker det - finplanering i morgon kväll eller måndag då då.