söndag 7 december 2008

Köp svenskt?

Sent om sidor känner jag att jag måste säga något om regeringens fina krispaket. Ja, jag vet att det är otroligt stora siffror. Miljarder hit och miljarder dit. Jag pratade med en tant på telefon som var ledsen eftersom hon inte kunde utnyttja det rotavdrag som hon så väl behövde. "Jag skulle verkligen behöva isolera mina fönster" sa hon, "men pengarna att köpa tjänsten finns ju inte för mig som pensionär". I regeringens paket finns det inga konsumtionshöjande insatser. Det är återigen pengar till dom som redan har. Rotavdraget kan till exempel inte användas för att renovera våra stora miljonprogram. Konstigt tycker jag.

Nå, konsumera oss ur krisen ska vi tydligen göra ändå - fast det inte blev några extra pengar. Köp svenskt i jul säger Reinfeldt. Eh, vad då säger jag? Jag försöker förviss handla så närproducerat som möjligt när jag handlar mat men det handlar om miljö och smak men nu gäller det mer än så. Dalahästar och svenska böcker, en eller annan svenskproducerad film eller skiva kanske. Ärligt talat, vad finns det att handla? Vi producerar väl inget i Sverige? Inte ens ovannämnda saker är alltid svenska.

Själv ska jag faktiskt shoppa lite julklappar idag. Eftersom jag vet att vi lever i en globaliserad värld kommer jag inte att kolla etiketterna. Ärligt talat Freddan, du kanske ska snacka med det globaliseringsråd.

2 kommentarer:

Cliff Hanger sa...

Jag håller med om att regeringens politik i nio fall av tio (minst) gynner de som redan har. Men skulle inte en del pengar satsas på att rusta upp miljonprogramsområdena? Har för mig att jag läste det.

Alla smutsiga detaljer sa...

Jo du, leta vidare efter den där 10:e. I förhandssnacket (krispaketens silly season :-))var det mycket snack om miljonprogrammens behov av renovering men rot-avdraget riktar sig till individer och kan alltså bara användas av villa- och bostadsrättsägare. Det finns heller inga nya pengar till kommunerna som äger det mesta av miljonprogrammen, alltså ingen lättnad där heller. Läs mer: http://www.hyresgastforeningen.se/eprise/main/hemhyra/firstpage/edition/0/everyone/firstPage?ViewMode=0&orgId=0&movefirst=firstPageItem20081205_113929927&ObjectID=224887#