torsdag 12 november 2009

Varför göra det lätt för sig?

I Vellinge vill man inte ta emot flyktingbarn. Det behöver man heller inte. I Vellinge vill man inte ens hyra ut ett tomt hus till ett företag som vill låta barn som flytt ifrån krig och konflikt få lite lugn och ro. I Vellinge gillar man inte politik men man undersöker nu möjligheterna att stoppa "cirkusen". I Vellinge funderar man på att köpa vandrarhemmet som ska hyras ut för att slippa dessa ensamma barn.

Jag har suttit på ett seminarium idag och lyssnat på vittnesmål om vardagsrasism. Jag har lyssnat till Peter som jobbar inom vården. Han berättar om strukturer och fikarumsskitsnack som leder till att personer med invandrarbakgrund får sämre vård. Personer som inte får relevant smärtlindring för "man vet ju att såna där bara gnäller". Vad är det med människor?

Jag lyssnade på Fryshusets personal som är modiga, kunniga och relevanta. Vi måste lyssna, bygga relationer och finnas närvarande. Vi måste våga låta människor berätta. Och vet du - jag tror att det finns hopp. När mina barn växer upp så kommer det att vara annorlunda.

Då kommer alla att få samma sjukvård oavsett etniskt ursprung, vi kommer alla att orka lyssna på varandra och moderaterna kommer att ha uteslutit idioterna i Vellinge.

3 kommentarer:

bloggare på icedaniel.se sa...

Problemet med rasisim är sådana människor som du ! Som tror att man kan vara soildarisk människa genom att sitta i möten. Åk ut och bekämpa rasismen i Europa på semestern. Besök de ghettona romer lever i dagen Europa. Då gör du lite nytta. Men det har du väl aldrig tänkt på va...

Jah Hollis sa...

Om man går in och kollar på bloggen icedaniel.se så förstår man att den förvirrade kommentaren härintill inte är en tillfällighet.

Alla smutsiga detaljer sa...

Icedaniel - jo det har jag både tänkt på och gjort. Jag lever i praktisk solidaritet varje dag.