måndag 9 november 2009

Fågel till frukost

En sak som jag gillar väldigt mycket med hösten/vintern är att jag får äta frukost med ett gäng fåglar varje dag. Köksbordet är placerat med utsikt över balkongen och det är där dom hänger. Det brukar vara blåmesar och talgoxar. Det är väldigt trevliga och trogna fåglar. Ibland kommer en eller annan skata förbi men dom är ganska lättskrämda och flyger iväg så fort man vänder blad i morgontidningen.

Sedan jag hängde ut första talgbollen i år har vi dock gjort nya bekantskaper Det handlar om en vitbröstad nötväcka som kommer på dagligt besök. Jag har aldrig sett denna på balkongen tidigare men den är så välkommen. Den är väldigt vackert tecknad och det är kul att se den på nära håll. Hur teckningen lurar oss att tro att den har en jättevass och lång näbb.

Idag var jag dock väldigt ledsen att jag inte hade en kamera i högsta hugg för då fick vi nämligen riktigt fint besök. Det var en hackspett som tittade in. Inte vilken hackspett som helst heller utan en stor hackspett, den där klassiska varianten som är riktigt vit, svart och röd. Det är ett trevligt frukostsällskap att ha naturen på knuten, även här i "storstan".

2 kommentarer:

rocky sa...

Det var den största skillnaden när jag bytte Väsby mot Bandhagen. Här fans det RIKTIGA fåglar och inte bara gråsparvar.

Mikael K sa...

Trevligt. Får lust att kvittra.