fredag 27 november 2009

(Minst) 24 år kvar till pension

Hörde ett reportage på ekot i morse om pensioner och pensionsplaceringar. Tydligen var det så att vi som inte gjort aktiva val nu ligger på samma nivå som dom som spelat på egen hand med sina pengar. Det, tänkte jag, måste ju innebära att det är hyfsat meningslöst att lägga tid på att sätta sig in i olika fonder för att berika sig på äldre dar.

Men se där hade jag fel.

Det finns nämligen dom som planerat och placerat på egen hand och gjort sig rejäla vinster. Alltså, pensionsstrateger som satsat rätt och kommer att få rejält mycket mer än vad jag får när jag blir gammal.

Hm, det är något lurt här.

Om medianen ligger hos dom som inte valt, det vill säga vi har varken vunnit eller förlorat, men det ändå finns dom som lyckats väsentligt bättre, vad har då hänt med dom andra? Jo, logiken säger att det då också måste finnas förlorare. Människor som satsat sitt pensionskapital på börsen och förlorat. Kanske förlorat så pass att guldkanten på äldre dagar är borta eller i värsta fall så att grundtryggheten är i fara. Trots detta tycker chefen för PPM att vi ska fortsätta välja för att "alla inte ska hamna på genomsnittet".

Nej, vet du. Jag tror jag väljer att inte välja för det där med valfrihet verkar mest vara ett luftslott som skulle behöva sprängas.

Inga kommentarer: