lördag 23 juli 2011

Våga säga emot

Igår kväll, när omfattningen av tragedin i Norge ännu inte stod klar, tillbringade jag mycket tid till att kommentera statusrader på Facebook där folk vräkte ur sig rasism och främlingsfientlighet. I några fall ledde det till att jag tog bort personerna ifråga som vänner. Dock inte utan att först ifrågasätta om dom verkligen stod för sina hatuttryck.

Det är ett löfte jag avgivit, att aldrig tolerera rasism.

Det är närmre oss än vi tror. Att högt uppsatta sverigedemokrater hyllat saker som den misstänkte mördaren skrivit om det dom kallar islamisering och mångkulturalism är ingen chock för mig. Inte så att jag tror att var och varannan sverigedemokrat skulle bete sig på samma sätt men hatet och propagandan dom sprider är farlig.

Jag blev tipsad om denna blogg idag, läs den - det borde alla göra.

Även om jag själv inte är Socialdemokrat vill jag också tacka för den outtrötliga kamp som ni fört mot rasism och intolerans. Den har kostat er mycket, nu måste kampen fortsätta. Vi står bredvid er.

7 kommentarer:

Jah Hollis sa...

Innan den misstänkte norrmannen greps var det faktiskt islamistiska grupper som tog på sig, och hyllade, terrorbomben i Oslo.
http://www.nyheterna.se/1.2215653/2011/07/22/islamistisk_terrorgrupp_tar_pa_sig_ansvaret

Alla smutsiga detaljer sa...

Och? Det finns alltid galningar som tar på sig brott.

Jah Hollis sa...

Ja, med ett sådant svar så är det ju rätt enkelt att villa bort saker i stället för att ta en seriös diskussion.
http://www.tnr.com/article/world/92532/what-ansar-al-jihad-al-alami

Jag sitter just nu och lyssnar på Lars Ohlys Sommar i P1. Han inledde bra med ett stycke om det som hänt i Oslo. Men så säger han att media, när det blev klart att en norrman stod bakom bomben och massmorden, slutade kalla det ett terrordåd.
Det är ju inte sant.
Jag jobbar själv på en dagstidning och i går, söndag, gjorde vi sex hela sidor om det som hänt i Oslo under vinjetten "Terrordådet i Oslo", så jag begriper inte varför Ohly ska påstå att vi inte gjort det.
Det är ingen grund för en seriös diskussion och för min del innebär det har jag börjar bli misstänksam mot annat som Ohly säger.
Ärlighet vara längst, även om det innebär att man måste rucka på saker man är bergfast övertygad om.

Alla smutsiga detaljer sa...

Jah, stora delar av media gjorde just den vändningen. Det har också varit en stor diskussion i media om just detta. Det tycker jag är bra. (Lyssna gärna på dagens tidiningskrönika). Mycket bra om er tidning gjorde annorlunda men såväl under fredagskvällen och lördagen lät det annorlunda på många håll. Det är ju inte bara tryckt media det handar om.
När det gäller att ta diskussionen. Vilken diskussion menar du? Jaghänger inte riktigt med i ditt resonemang. Varför är det viktigt att en islamistisk organisation tog på sig och sedan inom en timma tog tillbaka att man genomfört dådet?

Jah Hollis sa...

Men säg då vilka media exakt som gjorde "den vändningen" i stället för att svepande påstå (som Ohly gjorde) att alla är lika goda kålsupare. Det är ju inte särskilt givande för debatten att bemöta påstådd osaklighet om en sak med osaklighet om en annan sak.
Tvärtemot mot vad Ohly tycks ha upplevt, har jag inte sett eller hört eller läst i någon form av media (professionella media) någon som kallat Breivik något annat än en terrorist.
En bloggare skrev att inga media överhuvud taget talat om det hela som terrorism (när det kommit fram att det var en norrman som låg bakom) och att alla media var islamofoba. Det visade sig att han syftade på Göteborgs-Posten och inget annat. En sådan människa kan man ju inte ta på allvar, för jag vet ju att det inte är sant.
Diskussionen jag syftar på är varför det finns grupper och människor som tar på sig och hyllar terroristdåd (och att en sådan sak finns ute en timme är en lång tid i dagens medielandskap). Att säga att "det finns alltid galningar som gör det" är väl ungefär lika fruktbart som att säga om Breivik att han "är någon galning" av den sort som dyker upp då och då.
Ta det inte personligt, men man får nog passa sig för att göra allt enkelt och svart-vitt.

Alla smutsiga detaljer sa...

Jah, jag förstår fortfarande inte varför det är viktigt att diskutera att en islamistisk grupp tog på sig attentatet och sedan tog tillbaka. Jag förstår inte vad du far efter på riktigt.
I övrigt, detta är min blogg - jag behöver inte passa mig för någonting.

Alla smutsiga detaljer sa...

PS, angående Lars Ohlys sommarprogram. Läs gärna detta: http://arbetarbladet.se/ledare/1.3748196-historierevisionism