torsdag 14 juli 2011

Euro eller dollar - är det kört nu?

Läser om panikutryckningarna och dom extrainkallade mötena i EU och EMU. Möten som ska rädda Euro-samarbetet. Man kan tycka vad man vill om EMU (själv är jag emot det som det ser ut idag). Men om det kraschar så kommer vi alla att påverkas. Jag har länge sagt att jag tror hela skiten kommer att braka ihop när väl det ekonomiska samarbetet visar sig inte fungera. Då blir så klart även det politiska samarbetet svårt att hålla ihop.

Läser i tidningen att Obama sätter hårt mot hårt när det gäller hans ekonomiska plan för USA. Kanske blir han den förste amerikanske presidenten som avgår under sin ämbetstid. Det är starka krafter han har emot sig och en ekonomi som är sämre än man kan tänka sig. Vad händer då?

Självklart finns det kinesiska kapitalet där i bakgrunden och väntar. Och det är inte det goda kapitalet. Jag undrar om det finns en väg ut ur det råkapitalistiska systemet som vi har idag som inte är våldsamt och drabbar människor på vägen? Det är oroande och skrämmande när man tänker på det. Jag hoppas verkligen att vi alla inser faran mitt framför oss.

Inga kommentarer: