söndag 17 juli 2011

Carl Bildt och ohedern

Gör ett avsteg från min princip att hålla mig till ett inlägg om dagen eftersom jag blev varse att det är Carl Bildt som är sommarpratare idag. Om man bortser från rassarna så är det få politiker som jag ogillar lika mycket som Carl Bildt. Jag har hört att han är både trevlig och rolig som privatperson, det skiter jag i. När han representerar mig i internationella sammanhang har jag andra krav.

Så, idag skulle jag vilja höra Carl Bildt bemöta anklagelserna om folkmord. De är visserligen under utredning av svenskt rättsväsende fortfarande (om du nu hade glömt det) men ändå. Jag skulle också vilja höra Carl Bildt förklara det där om att han vill ha stabilitet i Libyen, inte ställa sig på någon sida. Det skulle vara fint om vi fick höra något om Lundin Oils intressen i Libyen samtidigt för det tror jag Carl Bildt vet en del om eftersom han satt i styrelsen när avtalen skrevs.

En annan sak jag skulle vilja höra mer om är det där om journalisters rätt (och skyldighet) att rapportera från oroliga områden. Ogaden är ett sådant område där människor mördas och förtrycks och ett inbördeskrig pågår. Vänta nu, finns det oljefyndigheter där? Aha, är det möjligtvis så att Lundin Oil har några pumpar där via eget eller annat bolag? Det kanske Carl Bildt kan prata om.

Till slut skulle jag oändligt gärna vilja höra något om den svenska inställningen till Ship to Gazas försök att bryta den olagliga ockupationen och blockaden mot Gaza. De attacker som genomförts mot StGs båtar och hackandet av deras hemsida till exempel, vad tycker Bildt om det? Det vore uppfriskande om en svensk utrikesminister åtminstone gav en liten hint om att vi står bakom EUs och FNs krav på Israel. Det vore väl inte för mycket begärt?

Inga kommentarer: