söndag 3 juli 2011

Provokationer

Borde kanske skriva om det faktum att jag avstår Almedalen i år men inser att jag gjort helt rätt och inte behöver tjata mer om det. Nä, istället ska jag tjata lite om fotboll. Idag ska jag nämligen gå och kolla på Bajen-Öster. Det ska bli roligt och ångestfyllt i en enda röra.

Innan matchen ska jag träffa en god vän från förr. Vi har inte träffats sedan jag var typ 18 och det är en stund sedan. Han brukar kommentera min status på facebook och ofta på ett väldigt provocerande sätt. Han håller på Öster och är övertygad om att det är farligt att gå på fotboll på Söderstadion om man klär sig i bortafärger. Jag hävdar bestämt att så inte är fallet.

Det är nämligen inte ett världskrig som pågår på våra fotbollsläktare, även om man kan tro det med tanke på dom åtgärder som man tar till. Utskottsinitativ i Justitieutskottet för att hålla hulliganerna borta, ja då måste det ju vara farligt! Är man fotbollsintresserad går man på fotboll och det är till syvende og sist oss fotbollen är till för.

Så idag ska jag göra mitt för att bidra till positiv läktarkultur genom att ta en öl med min bekante på en krog full av grön-vita. Jag förutsätter att han bär sina röd-blå färger med stolthet. Det ska bli skojigt att ses och att visa att vi grön-vita har både stolthet och humor! Vi ses på Söderstadion.

Inga kommentarer: