torsdag 21 juli 2011

Det utgick ett påbud

Har funderat lite mer kring det där med fotbollspubliken som kunder och inte boskap och vildar. Budskapet är så klart riktat mot SvFF och SEF i första hand men det finns fler som behöver lyssna så jag tror jag spinner vidare på ämnet lite. (Ytterligare ett frånsteg från "en bloggpost om dagen principen" men så får det vara). Idag handlar det mer om pengar än säkerhet.

Jag är som du vet en medelålders tant som gillar fotboll i allmänhet och Bajen i synnerhet. Det innebär att jag är medlem i Bajen Fans, gillar Bajenland och håller mig ajour om vad som händer. Därför fick jag så klart del av det påbud som utgick från Bajen Fans om att alla ska till Degerfors den fjärde september. Det är en klassisk match på en klassisk arena som jag aldrig besökt men jag hoppas att den håller större säkerhet än Värendsvallen och att Degerfors är bättre förberedda än vad Öster var.

Nåja. Om nu alla ska till Degerfors innebär det att minst 1500 Bajare, antagligen fler, kommer att besöka Degerfors den fjärde september. Degerfors är en kommun med drygt 7000 innevånare. Jag gissar att det finns en eller annan pizzeria eller så och säkert både konsum och ica. Om 1500 Bajare kommer på besök torde det var den största händelsen i Degerfors under året?

När man kommer till en stad på besök är det troligt att man vill äta en bit och kanske dricka något till. Det lär vara fallet även i detta sammanhanget. Så, ponera att varje besökare faktiskt spenderar i snitt en hundring var på mat och dryck. Det blir en hyfsad dagskassa för näringsidkarna i närområdet. Så ska det till inträde och kanske en korv och en läsk på arenan. 150 spänn till per besökare.

Detta är ett ett faktum var idrott än bedrivs. De pengar som vi indrottsintresserade spenderar är stora. För en liten ort som Degerfors kan det vara ett viktigt tillskott förutom att det så klart kommer att bli en trevlig tilldragelse att hälsa alla Grön-vita välkomna.

Så Degerfors. Om ni är lite smarta nu. Det har alltså utgått ett påbud om att alla ska till Degerfors. Kan ni se potentialen? Blir det den största besökshelgen under året? Vad vill ni göra för att locka ännu fler? Är ni förberedda och kanske sätter ni ett gott exempel? Nu är det upp till er!

5 kommentarer:

Jah Hollis sa...

Hm, jag anar en viss fördomsfullhet, alternativt okunnighet, vad gäller kommunen Degerfors. Det är huvudorten, alltså Degerfors som har runt 7 000 invånare, medan hela kommunen har cirka 10 000.
En snabb koll på kommunens hemsida visar att det i Degerfors (och i Karlskoga som ligger på vägen från Stockholm en dryg mil innan man kommer till Degerfors) finns runt 50 pubar och restauranger av varierande slag (ett flertal pizzerior) och därtill 30 fik.
Det är inget u-land Bajenfansen anländer till för att heja på sitt lag.
Jämför med Hultsfred (huvudorten drygt 5 000 invånare) som under Hultsfredsfestivalens storhetstid under några dagar varje år mångdubblade sitt invånarantal. Och för att nu inte tala om Norje och Sweden Rock.
Hoppas nu Bajens fans visar Degerforsborna respekt när de kommer till samhället och givetvis att Degerforsborna visar gästerna vederbörlig respekt.
Det kan bli en fin fotbollsfest i Göran Hägglunds och Nisse Landgrens födelsekommun.
PS. Antar att du vet att Vänsterpartiet har ett närmast osannolikt stort stöd bland väljarna i Degerfors. DS.

Jan Ask sa...

Alla bajare är speciellt välkomna till just Degerfors. Det kommer ni märka speciellt på klassiska arenan Stora Valla före matchen . . .
Jag hoppas att det blir en trivsam och förbrödrande sammankomst mellan supportrar från två klassiska arbetarlag. Som uppvuxen i Hammarbyhöjden är Bajen en självklar del av mitt hjärta. Bajen och Degerfors till allsvenskan!
Åter igen - varmt välkomna!

önskar Jan Ask (V), kommunfullmäktiges ordförande i Degerfors.

Alla smutsiga detaljer sa...

Nej Jah, det finns ingen fördomsfullhet. Du vet att jag själv är lantis i själ och hjärta. Jag vet vad det betyder för en småort att få stort besök. Min poäng är att det finns potential i att ordna fest och inte minst vill jag peka på den positiva sidan av fotbollen.
Och ja, jag känner till att Vänstern har egen majoritet :)

Alla smutsiga detaljer sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Alla smutsiga detaljer sa...

Jan, tack för det. Det uppskattas. Som jag skrev ovan vill jag peka på möjligheterna, inte bara för Degerfors utan för alla orter med elitfotbollslag. (Läs gärna mitt inlägg från i tisdags för en skakande historia om motsatsen). Har på fejan dessutom riktat mig direkt till Peter P som jag arbetat med i 7 år, hälsa.