söndag 15 juni 2008

Mierda och FRA

Till att börja med fotboll. Matchen mellan Sverige - Spanien finns det ju en del att säga om. Bortsett från att sista målet var jääävligt onödigt något om individuella insatser. Det är smärtsamt men både Isaksson och Nilsson får godkänt igen...Henke var för trött och Stoor lite för rädd i början men klart godkänd fram till sista missen. Elmander kämpade och Mellberg var faktiskt nästan i gammal form. Matchen var spännande och full av kamp, `nuf said.

Det finns andra saker att fokusera på. För 10 år sedan ville Laila Frivalds införa buggning i Sverige. Hon tog då över ett förslag från Gun Hellsvik vilket gått på pumpen. Vid den tiden jobbade jag i riksdagen och slet som en tok tillsammans med några andra för att stoppa det hela. Jag var nybakad jurist och brann verkligen.

En av min bundsförvanter - och läs noga nu - var Johan Persson från folkpartiet. Ja du såg rätt, den värste höken av dem alla (näst TB) har en gång varit på den ljusa sidan. Tillsammans med folk utanför riksdagen fick vi ihop en artikel med undertecknare från alla partier. Johan skrev dock inte under, det blev istället en annan företrädare från Fp som fick den äran. Tillsammans med kritiken från lagrådet blev artikeln spiken i kistan för buggningsförslaget.

Några år senare var det dags igen. Tomas Bodström hade installerat sig på Rosenbad liksom jag hade gjort! Det var dags att för tredje gången damma av ett gammalt förslag. Det var dags för buggning och därmed dags att bygga kontakter och vässa pennor igen. Även denna gång blev det en ganska bred uppslutning även om Johan Persson nu definitivt hade hoppat över till den mörka sidan. Det blev till sist grundlagens rättighetsskydd som gav oss en liten respit. Och, även om vi misslyckats i den stora frågan, det blev till slut Beatrice Ask som fick den äran, måste jag nog säga att vi lyckats minska skadorna.

Samtidigt som detta pågick hade vi att hantera lagring av trafikdata. Om sossarna fått som de velat hade denna fråga redan varit ur världen. Det var faktiskt en annan av vänsterns reppar på RK som hittade frågan gömd i en märklig trafik-propp och undrade vad det var frågan om. I den stod det bland annat att kostnaderna skulle fördelas på telekonsumenterna. Intressant tycker jag, brottsbekämpning ska väl betalas med skattemedel. Vad jag hört är denna formulering nu tillbaka. Nå, efter nederlaget i svedala gav sig Bodström av till sina kompisar i Bryssel och drev igenom eländet där. Nu sitter högerregeringen med en utredning i knät där vi redan är försenade i förhållande till EU och plötsligt inser alla att det inte var så enkelt eller ens nödvändigt.

Vad var det jag sa!!!

Självklart skulle det kunna berättas mååånga smutsiga detaljer från maktens korridorer. Förhandlingar och maktkåthet. Den våta drömmen om total kontroll. Sossarna och högern har gjort det förut. 500 000 olagligt registrerade medborgare, inte en åtalad. Nu är det dags igen.

Här kanske det passar bra att påminna om Echelon. Kommer du ihåg den gamla godingen? Jag var på ett seminarium i Bryssel för sådär 10 år sedan om frågan och amerikanska kongressen bjöd på cocktails den kvällen! Jag var med och ordnade ett möte i riksdagen om frågan där FRA deltog men avböjde att svara på frågan om man samverkade med Echelon-länderna. Fundera lite på den.

Det som skiljer frågan om FRA från de här ovan beskrivna är att nu har både etablissemanget och folket vaknat. Storföretagen och media i helig allians med bloggosfären och demonstrationer planeras. Jag känner en strimma av hopp. Jag känner att det kan gå att välta frågan över ända, vilket är bättre än de fördröjningar vi lyckats med hittills. Jag hoppas att det finns ett par riksdagsledamöter med civilkurage.

Kom igen nu, vi behöver inte mer kontroll - vi behöver mer frihet!

Inga kommentarer: