måndag 9 juni 2008

Den blomstertid nu kommer

Ikväll ska min dotter på bal. Det är skolavslutning i veckan och de som slutar 9:an föräras då med en helkväll i matsalen/uppehållsrummet. Det är mat, dans till långt in på natten och en himla massa förväntningar. Jag kan bara hoppas att några av dom uppfylls. Jag vet att hon kommer att vara vacker som en dag, liksom alltid.

I alla fall, inom en kort tid - eller en lång het sommar - kommer jag att ha en dotter som går på gymnasiet och ska flyga iväg, fri som en fågel. Det är verkligen galet, jag förstår inte hur det gick till.

Så blir det dock inte för alla. Varje år vid den här tiden kommer "nyheten" att ett antal svenska flickor kommer att tillbringa sommaren - inte på rockfestival - utan med att transporteras till sina föräldrars hemländer för att begå tvångsäktenskap.

Vad är det frågan om? Hur kan det här fortsätta år efter år?

Varje år dödas ett antal svenska kvinnor. Ibland handlar det om så kallad heder och då har kvinnorna ofta annan bakgrund än svensk. Ibland mördas dom av helt andra skäl.

Nästan varje gång är det verkliga motivet dock att de är kvinnor.

Jag har haft ett kort litet samtal om så kallade burkinis. Frågan har, något förenklat, varit om det faktum att västerländska kvinnor ska fläkas ut i "herrtidningar" bygger på samma idé som idén om burkinis eller om det är religionen som styr.

Riktigt osmakligt blir det när det handlar om småflickor i string och push-up.

Så här tänker jag;

Jag är inte intresserad av om ursäkten är religion eller mode. Det handlar om huruvida kvinnor i varje givet läge ska ta ansvar för manlig sexualitet - genom att skyla sig eller genom att visa upp sig.

När min dotter ikväll har höga klackar, kort-kort och bara axlar tänker vare sig jag eller hon oroa sig för det.

Det handlar om alla människors lika värde och det handlar till slut om frihet.

Inga kommentarer: