tisdag 10 juni 2008

1984

I mitt hus ska man införa ett så kallat aptus-system. Det innebär att varje gång jag går in i huset där jag bor skickas några ettor och nollor iväg och registreras i en dator. Om jag bokar tvättstugan, går ner i källaren eller in i barnvagnsrummet (varför jag nu skulle göra det) sker samma sak.

Jag har frågat min hyresvärd varför dessa uppgifter måste sparas. Jag har frågat om gallring och jag har frågat om personuppgiftsansvar. Första gången jag ställde frågan var i maj förra året i samband med information om stambyte. Hyresvärden har fortfarande inte lyckats svara på dessa frågor. Dom mumlar något om eventuella strömavbrott och att informationen måste kunna återställas vilket inte gör mig klokare när det gäller varför uppgifter om när jag går in och ut i huset ska sparas.

Riktigt roligt blir det när jag försöker diskutera med bolagets jurist. En man i övre medelåldern. I början försökte han kollra bort mig genom att tala "juridiska", han la´ av med det efter att jag hade skickat över ett gäng rättsfall för honom att gå igenom.

I morgon låser man porten för oss som vill bevara vår personliga integritet. Nästa vecka fattar riksdagen beslut om att FRA ska få avlyssna våra datorer.

Herregud, har vi inte lärt oss någonting?

En partiledare sade i helgen som gick ungefär så här;

- Den som inte har något att dölja har inget att frukta, men om jag inte har något att dölja varför ska ni då avlyssna mig?

Jag håller med.


2 kommentarer:

rocky sa...

Det där låter obehagligt.

Alla smutsiga detaljer sa...

Det är obehagligt och det breder ut sig. Jag är i och för sig inte särskilt orolig för egen del men allt dom vet kan användas emot oss...