fredag 13 juni 2008

Dagens ungdom

Igår var det skolavslutning i mina ungars skola. Eller ungar föresten, den ena slutade faktiskt 9:an och är strax gymnasist. Åter igen, herregud hur gick det här till?

Kommer du ihåg den tiden? då när vi var 16, 17, 18, 19 år och hade hela livet framför oss? Det fanns inga faror och inga fula gubbar som lurade i buskarna. Ingen blev alkis och ingen gick ner sig på knark. Dessutom hade ju vi alltid total koll, dels på vad vi gjorde och dels på vad vi konsumerade.

Dit skickar vi våra barn, till en - i deras ögon - helt riskfri miljö.

I går var jag mamma på stan. Mina ungar är välartade och var i och för sig inte ute men eftersom jag lever efter devisen "it takes a village to raise a child" så gav jag mig ändå ut. Först var jag på "utsättningen", det vill säga en träff med närpolisen, trygghetsvärdar, fältare och föräldrar. Därefter gav jag mig glatt ut för att finnas till hands för ungdomar på stan.

Jag tog ett par svängar på dom ställen där jag fått höra att ungdomar brukar samlas. Parker, skogsdungar och annat. Någon förälder hade sagt att just skogsdungar var väldigt populära men det var tomt. När jag gick min sista runda vid 23-tiden och jag fortfarande bara hittade hundägare och föräldrar på stan i parken gav jag upp.

Hur ska det gå för dagens ungdom om de fortsätter leva på detta sättet - helt riskfritt?

1 kommentar:

Mikael K sa...

Bra gjort. Men det slår mig att det vore väl märkligt om en förälder har koll på vilken skogsdunge ungen, eller till och med alla ungar, brukar välja för sina bus.