lördag 14 juni 2008

En midsommarnattsdröm

Snart är det midsommar igen. Det betyder om man är lite negativt lagd att det vänder och blir mörkare. För mig betyder det att sommaren börjar närma sig på riktigt. Bara typ två veckor kvar till semestern. Samtidigt är midsommar en sån där helg som man ska lägga upp planer till. Det ska vara stuga och mys och sill och nubbe. Det blir inte alltid som man tänkt sig.

Jag minns min första sommar i Stockholm. Dagen då jag slutade gymnasiet skippade jag festen och tog i stället nattåget till stan. Jag hade hyrt ett studentrum vid Tekniska och i hyran ingick lånet av en cykel. Den enda person jag egentligen kände i stan hade andra planer så där satt jag.

Midsommar - det måste väl hända en massa...

På eftermiddagen tog jag cykeln ner på stan. Uttrycket gohst-town fick plötsligt ett ansikte. Det var tomt överallt med undantag av några förvirrade turister. Jag cyklade till Kungsan som på den tiden var mer park än stenöken och satt i skuggan av träden vid Te-huset. Jag ska inte påstå att jag tyckte synd om mig själv men jag tror att jag ångrade att jag inte tagit ett extrapass på jobbet.

Ett annat år var jag kvar i stan av ett annat skäl än tvång. Det var vid den tiden när jag hängde på fredagsfest på en ambassad varje vecka! Ambassaden tillhörde ett östafrikanskt land och i ett svagt ögonblick bestämde jag och en kompis oss för att bjuda några ur personalen på midsommarkalas. Jag bodde vid tillfället i en trång renoveringslägenhet med en fin-fin gård så det blev själklart att kalaset skulle ske hos mig.

Kommer du ihåg det året när det regnade så mycket att man inte kunde se ut genom fönstren på midsommarafton? Ja, jag vet att det ofta regnar på midsommar men detta var värre än någonsin. Det var i alla fall det året hela ambassadpersonalen, inklusive ambassadören, satt inklämda i mina uddasoffor i min rivningslägenhet och åt burksill och vattning potatis.

Årets midsommarhelg är för närvarande under förhandling. Ungarna vill flyga på sitt håll och på något sätt känns det som om det där första året upprepar sig. Självklart ska de göra sitt men som sagt tidigare inte vind för våg. Så, jag har bakat knäckebröd, kryddat nubben och ska lägga in sillen. Vem vet, det kanske inte är lika tomt i stan i år.

1 kommentar:

rocky sa...

I Bandhagen bjuds det på boule och kanske ett popquiz om jag får som jag vill, och om vi blir fler än 4 st.