onsdag 9 maj 2012

Twittrande poliser och annan öppenhet

Igår var det fotbollsderby. Inget jag normalt bryr mig om eftersom det var helt fel lag som spelade. Inte heller igår hade jag minsta lilla getöga på matchen. Däremot på twitter. Fick syn på polisens twittrande på kontot Polisen Stockholm. Officiellt så det förslår. Från kontot twittrades det ut en massa bra saker så som säkra färdvägar och sånt som vi tjatat om länge. (Tyvärr är fortfarande inte vägarna utmärkta på plats så mycket jobb återstår men i alla fall).

Mitt i flödet dök plötsligt en tweet upp med en bild av en hög tandskydd. "Varför tar man med sånt här till fotboll" frågade polistwittraren beskäftigt?


Funderade lite på det där, att tweeten bröt av mot "uppdraget" att skapa trygghet och säkerhet runt ett arrangemang där det rör sig mycket folk så jag frågade om polisen verkligen visste att innehavarna av tandskydden var på väg till fotbollen. Det visste polisen inte. De hade identifierat som så kallade risksupportrar men om dom skulle till Råsunda hade dom ingen aning om. Vi pratade lite om det där i god ton och så var det bra med det. Kände mig tillfreds med att ha kunnat ifrågasätta.

En stund senare dök samma bild upp från ett annat polistwitterkonto. Jag blev förvånad och ställde så klart samma fråga igen. Svaret blev nu mer korthugget och nästan lite otrevligt. Eftersom jag är en ihärdig typ fortsatte jag ifrågasätta. Bilden man ville etablera var uppenbarligen att det var stökigt och att fotbollssupportrar i gemen är farliga och bråkiga. Så jag frågade "var det inte så att det var väldigt lugnt på derbyt".


Tja, det kan man ju då fundera på. Vad var poängen med att försöka etablera bilden av huliganer som spottar tandskydd omkring sig? Vad vill polisen uppnå? Jag tycker det är utmärkt att polisen twittrar och försöker vara tillgänglig för att skapa trygghet. Det är deras jobb. Men, är det verkligen det man gör här?

Jag är ändå glad att polisen även "kommer ut" i fråga om hur man ser på supportrar. För det är vad jag tycker man gör. Det är samma andas barn som "Apa-jävlar" och en känsla av att bunta ihop dom. Ska man någonsin komma till rätta med detta behöver det ut i det öppna. När de gäller poliserna i Malmö gav det mig chansen att delta i processen när det läckte ut vilket språk man använt. Jag överklagade en nedlagd förundersökning vilket ledde till att den öppnades igen. Det är bra. Om alla bara "tar det internt" händer ingenting.

Polisens twittrande igår säger något om attityder. Attityder som behöver diskuteras. Det bästa sättet är enligt mig: ut med det i offentligheten. Liksom jag tycker att man ska prata om sexismen på läktarna högt och tydligt tycker jag att det är bra att polisen är öppen. Fram med det i ljuset bara, så tar vi snacket och därmed ett steg framår.

4 kommentarer:

Jonas Wikström sa...

Kom igen - polisen förväxlade risksupportrarna med ett gäng boxare som olyckligtvis var ute och rörde sig i grupp just en derbykväll?

Tycker det var en illustrativ tweet: bråk uppstår inte bara spontant. En del förbereder sig mycket noggrant. Vedervärdigt.

Det är bra om polisen delar med sig av sina erfarenheter så att klubbar, andra fans och allmänheten blir mer medvetna om hur huliganerna funkar.

Alla smutsiga detaljer sa...

Absolut bör bråkstakar tas omhand och jag ifrågasätter inte huruvida tandskyddsägarna var ute efter att bråka. Jag funderar kring bilden polisen ger till allmänheten. Är detta den rättvisa bilden av hur fotbollen ser ut? Jag tycker inte det.

Jonas Wikström sa...

Jag tycker inte att man kan kräva att polisen ska ge en rättvis bild av fotbollen som helhet. De måste få ha sin polisiära vinkel. Precis som deras bild av att fredagkvällar i city är det sämsta som finns.

Jag lägger hellre ansvaret på klubbarna och de skötsamma fansen att se till att förbättra bilden, bland annat genom att tydligare frysa ut idioterna. Direkt efter våldsamheter kan en tränare sitta och se bekymrad ut, men nästa gång kan han prata om "världens bästa fans" igen. Det skickar signalen att avståndstagandet bara görs för att blidka media.

Om de skötsamma fansen tycker att det är jobbigt att bli hopbuntade med huliganerna, tycker jag att de ska ta det som ett incitament att hjälpa till att få bort dessa.

Alla smutsiga detaljer sa...

Fast, jag undrar om du vet vilket arbete klubbarna lägger ned för att arbeta med just detta? Pengar, personal, ideella krafter. Ingen vill ha bråkstakarna. Det är heller inte på arenorna det bråkas. Det är utanför och ibland långt därifrån.

Min poäng är snarare att polisens uppgift i sammanhanget är att skapa trygghet och då blir det tokigt att blanda bilderna på detta sätt när dom i nästa sekund säger att det var mycket lugnt.

Jag tycker också att vi borde se samhällets ansvar för detta. Tror du på riktigt att det är ett fotbollsproblem eller är det som med det mesta ett samhällsproblem?