fredag 18 maj 2012

Bajen, juridik och rasister

Sitter och väntar på att klockan ska bli eftermiddag så jag får ge mig av mot Söderstadion. Utsålt och hyfsat väder. Idag är det Party in the park innan matchen. Jag ska inte gå. Istället ska jag gå hem till en god vän som bor i krokarna, leverera några chiliplantor och i utbyte får ett glas och något peruanskt att äta. Fast det där glaset får vi se. Det blev lite blött igår vilket gjorde att mitt planerade coopertest ställdes in (av mig själv). Straffet kommer väl i morgon eller på söndag då det ska tas igen.

Har hunnit med att köra en liten sväng med rasister på twitter. Det är spännande med debatteknik. Ingen fråga ska besvaras och tonen är raljerande och otrevlig. Denna rant byggde på på ett korkat ifrågasättande av om man ska kunna läsa muslimsk rätt i Sverige. Frågan ställdes ursprungligen till en journalist som uttryckt sig på det sättet genom en retweet (vidaresändning av någon annans budskap) men vips är dom där, dom bruna som gärna vill se sig som blågula.

Nåja, det är uppfriskande i lagom doser. Det är okej att ta diskussionen. Det är nyttigt att se att dom mest är tjatiga, osakliga och i värsta fall otrevliga.

I sakfrågan vill jag säga att jag är glad att jag läst: rättshistoria, rättsfilosofi, kommunistisk rättslära, muslimsk rätt, anglosaxisk rätt och romersk rätt mm. Det är så man gör nämligen, på juristbildningen. Det betyder inte att det är okej för engelsmän i Sverige att leva efter anglosaxiska rättsprinciper i Sverige. Dock kan man ibland behöva förklara för exempelvis personer från just England hur det svenska rättssystemet är uppbyggt, då är det bra att veta lite om hur det funkar i England. Så enkelt är det!


Inga kommentarer: