lördag 19 maj 2012

Folkfesten som uteblev

Igår var det fotboll igen. Många var vi som hade sett fram mot en fredagskväll fylld av bolltrixande och spänning, kärlek och sång. Jo, pyttsan. Mediokert spel och två baklängesmål lade snabbt sordin på den drömmen. Det som hade börjat så bra gled snabbt över i irritation, suckar och sura miner. Men, vi var trots allt 11 550 personer på Söderstadion, en fantastisk siffra för en superettanmatch så klart. Dessutom viktiga pengar i Bajens kassakista.

Plötsligt händer det. Det sprider sig som en liten dyning över arenan. Vi som står i utkanten av klacken kände det kanske först. Det bråkas på J-sektionen. Det slängs in grejer på planen och någon får väl nog. När jag tittar bort verkar det pågå ett regelrätt slagsmål mitt på läktaren. Folk runt omkring mig suckar och uppgivet konstaterar folk att så fort det blir en liten motgång ska det bli så här.

Så blåser domaren (som för övrigt var en av dom sämsta i mannanminne) av matchen och visar ut spelarna från planen. Det ska han göra enligt reglerna så gott och väl så. Publiken ännu mer irriterad över puckona som slåss och skanderar "ut med packet". Så kommer polisen lufsande längs planen. Kravallutrustade med hjälm och visir. I massiv omfattning ställer dom sig framför den sektion där bråket pågår. Jag ser inte från min plats vad som händer men av tv-bilderna att döma vänder då vreden från slagsmålet på läktaren till full kraft mot polisen. Vad som sagt och gjort, förutom att deras närvaro så klart triggar i sig, vet jag inte men något lär det vara. (Det finns med all säkerhet massor av filmmaterial så hur det gick till lär snart finnas på en youtubekanal nära dig).

Jag har inte sett bilder av när polisen sedan gick in på läktaren men uppenbarligen var det med ordentligt våld. Batonger och framför allt PEPPARSPRAY. Pepparspray är ett vapen. Ett vapen som används som tortyrmedel i krig. Ett vapen som många var väldigt tveksamma till att sätta i händerna på den svenska poliskåren. Ett vapen som förekommit hos JO många gånger och det lär hända igen.

Det finns tydliga regleringar hur pepparspray får användas och mot folksamling är det i princip alltid förbjudet.

När jag nu följer diskussionen på sociala media undrar jag samtidigt hur folk funkar? Det är ett näst intill massivt hat mot polisen. Jag tycker polisen beter sig sjukt illa i det jag ser, nämligen att man använder pepparspray. Men, lockutionen "bland kvinnor och barn" som används både här och där blir jag jävligt sur över. Vid varje givet tillfälle måste jag då säga, DET ÄR INTE OKEJ ATT STARTA SÅ KALLAT INTERNBOX HELLER. Kom igen. Polisen kan vi JO-anmäla och det kan utredas men vem ställer sig upp och kräver rättning i leden bland idioterna som slänger grejer och slåss.

Vi kan konstatera att det blir böter för gårdagens "upplopp" men vad värre är är att dessa puckon effektivt sänker publiksiffran med ett par tusen nästan match, tro mig. 

Inga kommentarer: