tisdag 29 maj 2012

Det svenska

I helgen vann Loreen melodifestivalen för Sveriges räkning. För Mellotokiga svenskar var det utan tvekan fantastiskt. Jag tyckte också det var kul och jag såg så klart sändningen från spektaklet samtidigt som jag följde det på Twitter. När Sverige väl vunnit trampade Björn Söder i klaveret när han offentligt på Facebook ifrågasatte vinsten som svensk och bra för Sverige. Uttalandet spreds snabbt på Twitter. Min tolkning av det han sa var att han helt enkelt ifrågasatte om Loreen kunde sägas representera det svenska.

Andra tolkar det annorlunda och tycker inte att det var vad han sa. Istället menar man att han tyckte sveriges representant borde sjungit på svenska.  Jag tror absolut inte det är kärnan. När han skrev "Sverige?" under det glada utropet att Sverige vunnit tror jag det handlar om Loreens föräldrars ursprung och därmed hennes utseende och bakgrund.

Det säger mycket om ett av Sveriges riksdagspartier. Det behöver diskuteras. Kan man samtidigt hylla och låta sig omfattas av Loreens seger och låta sig representeras av Sverigedemokraterna i riksdagen?

Det finns en uppsjö av vardagsrasister i vårt avlånga land. Människor som själva absolut inte skulle definiera sig som sådana men som uttrycker sig och beter sig annorlunda mot vad som säger. När mina ungar var små fick vi dagligdags frågan var dom kommer ifrån? Sverige svarade jag. Födda på KS i Solna av mig. Jaja, men var KOMMER dom ifrån? (Kunde ju ha tagit mig tid att förklara det där om blommor och bin men tänker att vuxna människor borde känna till dessa basala saker).

Till saken hör så klart att ungarna påminner lite om Loreen i hud- och hårfärg men ingen av dom identifierar sig som något annat än svenskar. Därför är Björn Söders uttalande ett direkt angrepp på det svenska. Det är bra att det nu pratas om SDs verkliga ideologi, SDs innersta väsen. Det är på tiden.

Inga kommentarer: