fredag 4 maj 2012

Knarkpolitik

Igår såg jag en minut av programmet Debatt på Svt. Det handlade om narkotika och narkotikapolitik. Som vanligt var det legaliseringsivrarna mot moralpaniken som tror man kan straffa bort missbruk. Och som vanligt var tonläget väldigt högt!

Själv tror jag båda falangerna har fel.

I Sverige dör fler missbrukare än på många andra håll. Det har många orsaker men jag är övertygad om att det faktum att vi gjort missbrukare till det stora problemet och inte missbruket i sig spelar in. Att häktena ska ta hand om avgiftning trots knappa sjukvårdsresurser är galet. Avtändning är ett livsfarligt tillstånd och när man släpper ut en halvavgiftad person på gatan är risken för överdos överhängande.

Och, jo jag tror att fler åker dit på knark än alkohol men det betyder inte att jag är så naiv att jag tror alkohol är ofarligt. Inte alls. Och jag vet att stigmat som är förknippat med narkotikan spelar in.

Jag tror att en kombination av att erkänna narkotikamissbruk som en sjukdom som kräver vård, rimliga harm-reductionåtgärder och en hård politik mot tillverkning och distribution är vägen framåt.

Viktigast av allt är dock att vi börjar prata om detta igen. Tar till oss kunskap som finns och släpper moralpanikdebatten. För här kan vi snacka moralpanik på riktigt!

Inga kommentarer: