onsdag 30 maj 2012

Dagens outfit

Inser att jag måste bli bättre på att shoppa. Mina gamla t-tröjor duger inte längre annat än till att springa i. Så, igår gjorde jag slag i saken och gav mig ut på stan. Det är sjukt billigt att handla kläder. Att jämföra med för några år sedan eller för den delen med andra saker blir bara löjligt.

Visst, det finns massor av kvalitetskläder som kostar men de konkurreras lätt ut av kvantitetskläderna.

Hur kan det komma sig då? Jo, så klart handlar det om vidriga arbetförhållanden i klädfabrikerna, om miljöfarlig produktion men inte minst om överkonsumtion. Samtidigt, folk får ju jobb - det hade dom inte förut. Sanningen är också att Filippa K och HM köper antagligen sina kläder från samma leverantör. Någon flink kvinna/flicka syr på en annan etikett.

Får fundera en stund till innan jag fyller på min garderob igen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ytterligare en förklaring är att bolagen satt i system att betala så lite skatt som möjligt i de länder där de producerar sina kläder.

http://www.dn.se/ekonomi/h--ms-skatt-i-bangladesh-585-kr-