lördag 12 mars 2011

Kärnkraft

Det är läskigt det som händer i Japan. Inte förvånande men läskigt. Miljökonsekvenserna kommer att finnas kvar länge. Jag funderar dock på närområdet och för den delen världen. En eller flera härdsmältor, vad betyder det? Jag minns ju Ignalina och hur giftig marken var och är, detta känns faktiskt värre.

Jag tänker också på hur nyheterna rapporterar. "Alla svenskar i säkerhet"! Ja, dom två tusen svenskar som är i Japan är i säkerhet. Det är bra. Men denna fixering vid etnicitet och medborgarskap är trist. Om inte annat borde man väl åtminstone kunna tänka på dom Japaner i Sverige som har sina familjer och anhöriga i området. jag har heller inte sett några rapporter från närliggande länder. Hur har det gått för dom?

Det finns annan kärnkraft också. Idag ska jag köpa fröer för att inleda odlingssäsongen. Eller i alla fall kolla på utbudet. Jag längtar till våren. Förra sommaren blev det inga odlingar på balkongen. Det ska det bli i år. Fast först - mot Torvalla och försäsong med Bajen.

Inga kommentarer: