fredag 6 augusti 2010

Misslyckandets politik

Plötsligt vaknar media upp och börjar på allvar granska resultatet av fyra års allianspolitik. Igår såg jag för första gången en illustration av sprickan inom regeringen på nyheterna. När jag skriver illustration så menar jag just en bild av alliansens logga slagen i spillror. Tänk att det börjar slå igenom, det som folk har påpekat länge. Det funkar inte!

Skattesänkarpolitiken har inte i första hand gynnat "den vanliga människan" utan höginkomsttagaren. Den ändrade sjukförsäkringen har fått drastiska konsekvenser och läkare varnar för att det kan bli värre. Samtidigt har 3% av de utförsäkrade fått jobb, vilket de kanske hade fått ändå. Alliansen säljer ut det vi ägt gemensamt för att rädda hem finanserna, det kan man bara göra en gång. Meritpoäng, burkaförbud, pensionärsskatt, krig - jag du fattar. Det funkar inte.

Nu är det en dryg månad kvar till valet - sedan blir det storstädning för en annan politik är möjlig.

Det var det politiska. Idag är sista dagen i föräldrahemmet för den här gången. I morgon åker vi mot stan. Det är inte med lätt hjärta som vi åker med tanke på omständigheterna men det känns bra att ha varit här. Jag har ju också dragit personlig nytta av veckan här genom att jag äntligen kommit igång med träningen. Idag var det trögt men nu är det gjort. Den känslan som infinner sig då ska man komma ihåg. Den är extra skön.

Inga kommentarer: