lördag 3 juli 2010

Spela fotboll bonnjävlar

Som du säkert vet så gillar jag fotboll och jag älskar Bajen. Dom senaste matcherna har varit en i det närmaste religiös upplevelse. Efter cupvinsten mot Elfsborg i veckan gick jag och min kompis till Gullmarsplan för att ta en öl efter matchen och det var en stämning som nästan inte går att beskriva. Eller jo. Kommer du ihåg den där sången I natt jag drömde? Strofen som lyder "På gatorna gick folk omkring - dom drog från krog till krog, och alla drack varandra till och dansade och log", den känslan var det. Folk sjöng och kramades och pratade med främlingar för vi var ju samlade kring en gemensam sak.

Min kompis sa då till mig " det är detta som saknas i samhället". Hon syftade på samhörigheten och känslan av att vi jobbar mot ett gemensamt mål.

Nåja, nu var det inte alls detta jag skulle skriva om utan om en av dom ramsor som brukar skanderas på arenan. När en fotbollsmördare beter sig illa på plan, typ satsar med dobbarna före med avsikt att skada istället för att ta bollen, brukar publiken skrika just "spela fotboll bonnjävlar". Av någon anledning kom jag att tänka på den ramsan när jag läste denna artikel, som jag för övrigt också ställer mig bakom även om jag inte är sosse. Jag vill nämligen att Mona Sahlin ska bli statsminister efter valet i september och om vi får prata politik med varandra tror jag att det blir så.

1 kommentar:

Jah Hollis sa...

Fast Stockholm består väl till 90 procent av inflyttade "bonnjävlar"?