onsdag 28 juli 2010

Alla goes queer?

Jag vet inte om det är en "synvilla" eller bara en förhoppning men min känsla är att dagens ungdom är bra mycket mer tolerant mot minoritetsuttryck än vad man varit förr. Det är klart att det alltid finns extremister och trångsynta människor men det känns väldigt omodernt att vara tillexempel homofob eller för den delen rasist. När det gäller just frågan om sexuell läggning så tycker jag att fler och fler unga helt enkelt bara utgår från människor.

Det där var inte möjligt när jag var tonåring. Alltså, man var homo eller hetro och helst det senare. En homokompis var väl lite hett att ha om man umgicks i rätt kretsar men där var det stopp. Därför förstod jag nog inte vad det var fråga om första gången det hände mig.

Jag var väl 19-20 år och jag var på krogen med en tjejkompis som jag ofta hängde med. Det fanns en snubbe i baren som uppenbart tyckte det vore väldigt spännande att umgås med oss. Vi drev det där ganska långt, min kompis och jag, och lät honom tro att han faktiskt hade en chans. Han blev mer och mer patetisk i sina försök och till slut tyckte vi väl synd om honom och lät honom förstå att vi hade nog av varandra och inte var intresserade. Det där var ju inte sant för vi hade ju inte ens tänkt tanken. Först när vi stod på trappan utanför krogen blev det allvar och vi visste inte alls vad vi skulle göra med det.

Det blev så klart inget av men långt och länge efter fanns den där spänningen kvar. Vi umgicks och hade det trevligt och vi pratade om det då och då. Lika osäkra båda två. Jag måste nog erkänna att jag fortfarande ångrar mig lite grann.

Idag kan jag konstatera att jag nog är en ganska trist hetro men å andra sidan är jag en mellanålders singelkvinna med tonårsbarn så egentligen har jag inte längre råd att vara kinkig. Idag ska jag gå på VIP-invigningen av Pridepark - även om jag inte hittat min +1 som det står på inbjudningskortet.

6 kommentarer:

Bengavoice sa...

Är hetero tristare än andra preferenser?
Sant och bra att våra barn har en större öppenhet för olika varianter av mänskor än vad vår generation hade. Jag tror att synligheten i samhället har stor betydelse, men också att ungdomarnas föräldrar har predikat tolerans och respekt.
Och så tycker jag ni var taskiga mot snubben i baren.

Jah Hollis sa...

Ja, fy f-n vad vi är trista! Det är väl lika bra att hoppa i spat med en gång och inte vara ivägen för de intressanta människorna här i världen.

Alla smutsiga detaljer sa...

Alltså, jag sa inte att hetro var trist i förhållande till homo. Jag menade mer att jag var trist för att jag inte hade mer att avslöja. Jag tycker allt att ni låter liiiite bittra mina herrar. Jag hade ju ändå lämnat frågan som en cliffhanger.
BV - hur menar du "taskiga"?

Bengavoice sa...

Bitter? Vem? Jag? Jag ställde bara en rak fråga. Eventuell bitterhet i andra kommentatorers svar på den frågan får vederbörande stå för.
Min tolkning är att ni fick snubben att förvänta sig saker som ni redan visste inte skulle hända. Ni kanske till och med drev med honom. Det tycker jag är taskigt.

Alla smutsiga detaljer sa...

Angående förväntningar, ja - är det inte så hela spelet går till. Ibland blir det av, ibland inte :-)

Bengavoice sa...

Okej, det ingår i spelets regler att vara taskig ibland. Men det är fortfarande taskigt.