tisdag 22 juli 2008

Utfärd i österled

Första gången jag besökte Tallin var för sex år sedan. Därefter har jag varit där ytterligare ett par gånger. Jag har gjort endagarsstopp och flerdagarsstopp. Nu tror jag dock att det får vara nog. Hela Tallin är nämligen numera en enda stor turistguidningsgruppsorgie. Överallt, och då menar jag verkligen överallt, får du passa dig så du inte hamnar mitt i en guidning. En dam med en skylt på en pinne leder en grupp i sakta mak fram på en smal gata och ingen kan passera. HM verkar inte ha hittat till Tallin men däremot Lindex, Nordea och SEB. Shoppingcentren är överallt men visst, det finns en och en annan vy kvar att titta på i Tallin. Och visst, det går att handla billigt så jag har fyllt förråden för kommande kräftkalas.


Jag och tjejerna hade hur som helst det trevligt för det mesta (tonårstjejer...) och kareaoken är ju alltid en hit att titta på framåt natten. Det är också roligt med alla turistgrupper från landet. En buss kommer från Borlänge en annan från Hudiksvall och en tredje från Tranås. I en hytt nära vår klämde 20 stycken ihop sig och hade förfest, huvudfest och efterfest. När hyttinehavarna tröttnat fortsatte de att sitta i korridoren utanför. Roligt hade de, glada var de men visst är det tokigt att de aldrig kom iväg från den där korridoren. Varför de lämnade Leksand, Motala eller Huskvarna överhuvud taget kan man ju fundera på?

Inga kommentarer: