fredag 25 juli 2008

In the name of love

Så är det äntligen dags. Europride inleds med allsång på Skansen. Folkligt, festligt och vanligt. Jag antar att syftet är att lyfta fram "radhusbögen" och det är väl bra. Annars har försnacket som vanligt handlat om den "rosa ekonomin", det vill säga alla rika homosar som spenderar pengar i Stockholm under prideveckan. Som om kärleken måste rättfärdigas med ekonomi eller vad då?

Idag handlar det lite om mångfald och "komma ut"-processer också. I allmänhet är det positiva nyheter men idag är det två riktigt tråkiga som fastnar. Den ena är en rapport om att antalet hatbrott ökar och att Kd:s representant i SL:s styrelse protesterar mot regnbågsflaggor på bussarna.

Herre gud kunde vara ett relevant utrop i det senare sammanhanget! Jag är sååå trött på intolerans. Själv blir jag både glad och stolt när jag ser regnbågsflaggor över hela stan. Jag blir också glad när jag talar med mina tonårsdöttrar om dessa frågor. De tittar på mig som om jag inte var riktigt klok. För dem är tolerensen självklar, det ser ljust ut för framtiden.

Samtidigt, kampen mot hatbrott är viktig just nu. Rätten att älska den man vill och manifestera det är självklar för mig men inte för alla. Kampen för politiska fri- och rättigheter måste gå vidare till exempel kampen för könsneutralt äktenskap. Prideveckan kommer säkert att bjuda på ett eller annat utspel i den riktningen.

Själv tänker jag fira kärleken i största allmänhet. Så till alla er som har längtat och kanske just nu funderar på att komma ut: ha en underbar Pridevecka! IN THE NAME OF LOVE!

3 kommentarer:

Jah Hollis sa...

Frisyren Bono hade på den tiden är inte att leka med! :-)

Anonym sa...

Det finns en annan sida också.

Under många år har jag arbetat i en bransch där det
traditionellt funnits många homosexuella män.
Jag har under åren vid många tillfällen utsatts för
olika tillrop, övergrepp och ren mobbning för min
heterosexuella läggning.

Det är som sagt min erfarenhet men jag vet att flera
andra har samma erfarenheter från min bransch.
Mot den bakgrunden tycker jag att denna fråga skall
ses oavsett sexuell läggning.

Det är inte enbart en HBT-fråga!

Ps. Den politiker som beslutade om att ha flaggor på sl:s bussar är själv homosexuell. Vad tror du om det? Ds.

Alla smutsiga detaljer sa...

Jah, allt gammalt mode kommer tillbaka, huga.
Fredrik, det var tråkigt att höra att du blivit utsatt för sexuella trakaserier, hoppas du gjort anmälan. Det är nämligen ett jätteproblem att man inte anmäler brott av denna natur. Fråga dina arbetskamrater ska du höra. Jag håller med om att ingen, oavsett sexuell läggning, ska behöva utsättas för brott. Det är ju själva poängen. Jag skiter i vem som ligger med vem så länge det sker av fri vilja. Vad gäller regnbågsflaggorna så är det ingen politiker som beslutat om dom utan det är presidiet (blocköverskridande) i SL:s styrelse som rekomenderat VN:n att besluta.