måndag 7 juli 2008

Almedalen, party-party, semesterläsning och lite fotboll

Så drog då Almedalsveckan igång. Folkpartiet var som du vet först ut. Inte många plus där. Alla de vanliga stödtrupperna är som bortbåsta. Lärarna skäller på Björklund, Företagarnas rapport som visar att småföretagarna fått det sämre under den borgerliga regeringen läckte ut lagom till talet och slutligen så lär väl alla integritetsintreserade människor ha packat och dragit för ett tag sedan. Tidningsrecentionerna är inte nådiga; mest gammal skåpmat och partifunktionärer i lyssnarskaran skriver till exempel DN. Till råga på allt regnade det hela dagen, jag väljer att se det som ett tecken i tiden.

Så till party-party delen. Idag fick jag en inbjudan till en fest som ska gå av stapeln i oktober. Jag tänker att om man är så tidigt ute med inbjudan så lär det bli en hejdundrande fest. Sist jag var på kalas hos kompisen i fråga hade jag en av tecknarna av Kalles klätterträd till bordet. Det var häftigt, Kalle är ju ändå en av favoriterna från barndomen. På årets fest utlovas teater, musik och mycket mer. Partytemat är också fantastiskt, det handlar om att fira en kille som ska bli halvsvensk. Den 11 oktober har han bott i Sverige i exakt på dagen halva sitt liv vilket jag tycker är en riktigt bra festanledning. (Nu tycker jag i och för sig att de flesta orsaker till fest är bra men ändå). Jag tror det var 22 år, en månad och 1 dag vi skulle fira. Lite synd är det att festen går av stapeln samma dag som jag och äldsta dottern planerat att gå på landskamp (Sverige - Portugal) men jag kanske kan övertala hennes pappa att ta över. Visst är det märkligt att roliga saker ofta ska krocka så tänk gärna på att om du vill bjuda mig på en rolig/romantisk/spännande weekend eller så, välj inte just ovanstående helg.

Det regnar idag och det är mörkt och grått. Tråkigt för några men jag ser det som en möjlighet. Som du vet är i dag först riktiga semesterdagen för mig. Förvisso har jag smygstartat i helgen men det är ändå idag som är den riktiga starten. Så, jag tar med yngsta dottern till biblioteket. Vi ska låna upp ett riktigt lager. Det ska bli rejält med sommarläsning och vi ska verkligen botanisera. Har du något tips på vad jag absolut inte borde missa att läsa så tar jag tacksamt emot tips.

Slutligen, även om jag nämnt fotbollslandskampen ovan så finns det annan fotboll att se före det. Ikväll spelar Bajen mot Peking, lika spännande som vanligt är det att vänta på att backlinjen presenteras. Jag hoppas att regnet lägger sig till kvällen även om jag själv väljer lokalhaket för att kolla på matchen. Du vet, jag har ju en förening numera, det var det där med hak, fotboll, bärs och ändå vara emot FRA.

Over and out.

Inga kommentarer: